Bring slår ett slag för e-handelns kompetenta kvinnor

Bring slår ett slag för e-handelns kompetenta kvinnor
Jenny Linder är Marketing Manager e-commerce på Bring i Sverige

Gmeets huvudpartner Bring vill lyfta fram kvinnliga e-handlare och se fler leveransalternativ till konsumenterna.

I samarbete med Ehandel.se Event genomför vi vid utvalda tillfällen intervjuer med partners.

Sveriges e-handlare behöver nog ingen närmare presentation av logistikföretaget Bring. Företaget har under de senaste åren etablerat sig som en av Nordens ledande aktörer inom e-handelsområdet, och har i flera avseenden varit tidigt ute med alternativa leveransmetoder som paketskåp och avlämning innanför ytterdörren.

Men den 8 mars får landets kvinnliga e-handlare chansen att se Bring i ett nytt sammanhang. Företaget deltar nämligen som huvudpartner vid Ehandel.se:s nya event Gmeet, som arrangeras för första gången den 8 mars. Enligt Jenny Linder, som arbetar med e-handelsfrågor på Brings marknadsavdelning, behövde företaget ingen betänketid för att tacka ja till erbjudandet.

- Vi tvekade aldrig. I den rollen jag har blir jag ganska uppvaktad av eventbolag, och då känns det bra att vara med på något som kompletterar de event som redan finns. Jag tycker att Gmeet har en sådan kompletterande roll, säger hon.

Jenny Linder tycker att det finns en viktig poäng med att lyfta fram kvinnors kompetens och i att låta kvinnor nätverka och inspirera, men även inspireras av, andra kvinnor. Att det finns en drivkraft i synliggörandet av kompetenta kvinnor på ett och samma ställe.

Hjärtan som bankar för entreprenörsskap

Att Bring i Sverige har sitt ursprung i många små lokala bolag som gick samman till ett stort företag, gör dessutom att startups och möjligheter för mindre företag är ytterst viktig för logistikföretaget. 

- Här finns många hjärtan som bankar för entreprenörsskap och nyföretagande, intygar hon.

Du är ju själv kvinna på en central position i ett stort företag, är det svårare för kvinnor att nå en sådan roll?

- Det vet jag inte för branschen som helhet, men på Bring har vi många kvinnor i ledningen och numera också en kvinnlig koncernchef i Tone Wille. Men historiskt sett har logistikchefer varit män och det är klart att även vi har utmaningar kring den fördelningen också.

- Mångfald är något vi tror på och stöttar. Det, precis som hållbarhet, är egentligen ett fundament om man ska bygga ett framgångsrikt bolag.

E-handelslogistik är ett område i branschen som det ständigt finns önskemål om och synpunkter på, och i sin roll som Marketing Manager inom Bring Sveriges avdelning för e-handelslogistik, har Jenny Linder koll på det senaste på området.

Kvinnor vill ha fler leveranser till brevlådan

På Gmeet kommer hon att dela med sig av insikterna från den senaste upplagan av konsumentundersökningen Bring Research. Den har tidigare visat att större valfrihet och flexibilitet när det kommer till leverans är saker som kan lyfta köpupplevelsen för kunden.

- Logistiken ska inte stjälpa utan snarare öka konverteringen hos e-handlaren.

Vad är det i dag som får kunder att avstå från att handla?

- Det tycker jag att vi sparar till Gmeet så att vi har något att locka med, haha. Men tidigare analyser har ju visat på ett betydande glapp mellan vad konsumenten får för leverans och vad konsumenten vill ha, säger Jenny Linder, och fortsätter:

- Många kvinnor hade till exempel velat ha mer leverererat direkt till brevlådan. Där finns mycket att vinna i framtiden, om man låter konsumenten styra över sin logistik själv.

Varför ska man komma till Gmeet, tycker du?

- Jag tycker att man ska komma dit för att inspireras. För att se alla kompetenta kvinnor i branschen samlas och samtidigt vara en del av det.

LÄS ÄVEN: Nu släpps biljetterna till Gmeet den 8 mars

Johanna Allhorn
johanna@ehandel.se