Amazon har haft en minst sagt omtalad lansering här i Sverige. Och nu får den amerikanska jätten rejäl konkurrens om de nordiska e-handlarna. Norge-ägda Bring tar nämligen upp kampen och lanserar sin egen fulfilmenttjänst, kallad "Shelfless", med automatiserade TPL-lager i Norge, Sverige och Danmark.
Konceptet är sprunget ur den kraftiga tillväxten för näthandeln just nu. För att vi ska kunna möta kundernas ökade förväntningar på kortare leveranstider med snabba, gröna leveranser såg vi att vi behöver skapa en ny tjänst för att genomföra en så ambitiös satsning som det här är, säger Per Öhagen, koncerndirektör i Posten Norge som leder Brings e-handelssatsning i Norden, till Ehandel.
Tanken är att "Shelfless" ska innefatta hela logistikkedjan från det att kunderna klickat hem varan till leverans och sedan även eventuell retur. Tjänsten ska även göra det lättare för de e-handlare som vill expandera till andra nordiska länder, men inte har kapaciteten att göra det själva.
Vi tror att om man ska göra en nordisk satsning så vill e-handlarna ha en nordisk partner. Vi menar att det är flera saker som är viktigt i det här: Automationstekonologin, ett kraftfullt distributionsnätverk, leveranserbjudande och hela den digitala kanalen, säger Per Öhagen.
Ställer man det i relation till Amazon så är vi en oberoende aktör som kan hjälpa både svenska och andra nordiska e-handlare att möta den konkurrensen. Något man kanske har svårt att bygga upp själv med ett komplett leveranserbjudande. Dessutom får man hela datatillgången med kunders preferenser, spårbarheten och all den information som kopplas till fulfilmentsatsningen, fortsätter han.
Vilken målgrupp vänder ni er till bland e-handlarna? Handlar det bara om mindre, eller också medelstora och stora aktörer som vill ha sina mest populära varor hos er?
Jag tror att både medelstora och stora e-handlare också kommer att ha stor nytta av det här om de ska uppnå den servicenivån, snabba leveranstider med mera. Då är det viktigt med en click-to-delivery-tjänst och fulfilment-partner som vi är.
Sen tror vi också att det finns många nordiska handlare som vill ha de viktigaste produkterna nära sina konsumenter. Vi tror också att det finns ett segment med internationella varumärkesägare, producenter och e-handlare som vill ha en stark partner i Sverige och Norden för att möta förväntningarna här.
Den nya satsningen ska nu pilottestas i Norge först, innan det är dags att rulla in i Sverige och Danmark. Tanken är att öppna på åtminstone två platser här, för att kunna nå så många som möjligt. Inte minst i större städer. Målsättningen är nämligen att kunna erbjuda både gröna och samma-dag-leveranser.
Går det verkligen att rulla ut en så här stor satsning och göra den grön från början, eller får det komma med tiden?
Vi har tänkt att det ska gå att göra det med vår urban home-delivery-satsning, som har både fossilfria leveranser, leveranser samma och nästa dag. Det vill vi bygga vidare på, eftersom vi tror att det är ett viktigt kunderbjudande. Men det är också viktigt för e-handlarna att det blir en grön värdekedja. Så det är full möjligt att göra, kanske inte i hela landet direkt men en stor andel ska gå på el, säger Per Öhagen.