De som e-handlar i dag får i de flesta fall hämta upp sin vara hos ett postombud, något PostNord menar är den leveransmetod som svenskarna i störst utsträckning också föredrar. Men undersökningar som Bring har gjort visar på något annat - nämligen att många nätshoppare till exempel hellre hade velat få sin vara direkt hem.
Chauffören öppnar rum och lådor
Nu tar Bring till ny teknik från leveransbolaget Qlocx för att erbjuda en ny sorts hemleverans. Företagets chaufförer kommer inom kort att dela ut paket till så kallade leveranslådor vid villor och leveransrum i lägenhetshus.
Med hjälp av en särskild kod får chauffören tillgång till lådan eller rummet där mottagaren sedan kan hämta upp sitt paket vid ett tillfälle som passar henne eller honom.
- Näthandeln är beroende av nya och smarta leveranslösningar och vi på Bring tror starkt på det här som ett nytt leveranssätt hem. Det gör köpet bekvämare för konsument och effektivare för både nätbutiker och paketutdelare, säger Johan Holgersson, marknadsdirektör för Brings e-handelsdivision.
Returer hämtas på samma plats
Kunden ger chauffören tillgång till koden för leveransutrymmet med hjälp av en app i sin mobil. Skulle paketet sedan behöva returneras behöver kunden bara sätta en förtryckt etikett på paketet, ta ett foto på etiketten och lägga in det i appen. Chauffören kan då hämta paketet i samma rum eller låda som där det delades ut.
- Vårt fokus är att med digitala lösningar möta behoven av en växande e-handel. Vi vill att du aldrig mer ska behöva vara hemma för att vänta in och ta emot en leverans. Människor lever flexibla liv och leveranser hem ska vara friktionsfria, säger Christian Åsheim, VD för Qlocx.
Brings nya leveranser inleds i november och kommer till en början endast att ske i Danderyd och Vaxholm. Både flerfamiljshus och villaområden kommer att ingå i pilotprojektet.