Bring levererar allt fler paket i Sverige. Faktum är att paketvolymerna i vårt avlånga land ökade med hela 39 procent under årets första halvår, jämfört med samma period förra året.
Under årets första halvår har vi haft en utmanande världssituation med bland annat ökad inflation och höga drivmedelspriser som slår direkt på logistikflödet. Samtidigt har marknaden sett en minskad köpkraft hos konsumenterna, säger Mona Zuko, sälj- och marknadsdirektör inom e-handel och logistik på Bring, och fortsätter:
Trots detta har våra paketvolymer i Sverige ökat med 39 procent, vilket är bra. Genom att bredda erbjudandet och förbättra våra tjänster har vi lyckats parera marknaden på ett bra sätt. Trots att den närmaste tiden blir en utmaning, så ser vi ljust på framtiden.
Totalt ökade koncernens, alltså Posten Norge AS, paketvolym med 2,4 procent i Norden och det är just Sverige som ligger bakom en stor del av ökningen. De omsatte 11,4 miljarder norska kronor under perioden, vilket är en halv miljard mindre än samma period förra året.
Det förklarar man med försäljningen av Frigoscandia, som såldes i slutet av 2021. De stod nämligen för en omsättning på nästan 1,2 miljarder norska kronor under första halvåret av 2021.
Även det justerade rörelseresultatet fick sig en törn, från 809 ned till 288 miljoner.
"Jämförs med rekordperiod"
Men trots det är det alltså positiva tongångar. Inte minst över hur man tar en allt större tugga av leveranskakan i Sverige.
Det är viktigt att komma ihåg att årets första halvår jämförs med en rekordperiod. För ett år sedan såg både världssituationen och handelsvanorna helt annorlunda ut. Att vi lyckas öka våra paketvolymer samtidigt som det råder en avtagande marknadsväxt visar på att vi är på rätt väg, säger Mona Zuko.