Tidigare idag kommenterade Jonas Ogvall, VD för Svensk Digital Handel, Storbritanniens val att lämna EU och hur det kan komma att påverka svenska e-handlare. Men det är så klart inte bara vi här i Sverige, eller e-handlare ute i Europa, som påverkas av Brexit.
Även globala jättar som Amazon kommer med största sannolikhet att påverkas utav Storbritanniens utträde ur EU. Enligt CNBC meddelade den amerikanska e-handelsjätten tidigare i år att man under 2016 planerade att utöka sina satsningar i Storbritannien, bland annat genom att öppna två nya distributionscentraler.
Något som skulle innebära drygt 2 500 nya arbetstillfällen, utöver de redan 14 500 anställda, men i och med Brexit kan de planerna läggas på is då utträdet ur EU kommer att leda till högre kostnader för arbetskraft för Amazon.
Det eftersom Amazon till stor del förlitar sig på billig arbetskraft från invandrande arbetstagare, en grupp som nu kan få det mycket svårare att få jobb i Storbritannien. Samtidigt tror analytiker att även försäljningen kommer att få sig en törn.
Dyrare att handla från brittiska e-handlare
I maj lanserade Amazon vad man kallar "the Pan-European Fulfillment program". En satsning som innebär att att e-handlare som säljer på Amazons marknadsplatser i Europa endast behöver skicka in sina varor till ett lokalt Amazon-lager.
Amazon distribuerar sedan ut varorna över Amazons 29 distributionscentraler i sju länder i Europa utan någon extra kostnad för säljaren. Den paneuropeiska tjänsten har redan blivit en viktig del i bolagets verksamhet och under årets första kvartal sålde mer än hälften av alla Amazons europeiska säljare på fler än en av e-handelsjättens marknadsplatser.
Samtidigt sålde Amazons brittiska säljare varor till ett värde av 1,9 miljarder dollar till kunder utanför Storbritannien under 2015. En siffra som kan komma att sjunka enligt CNBC när det inom kort troligtvis kommer att införas någon form av tull när kunder inom EU handlar av brittiska e-handlare.