Under 2013 delade Postens brevbärare ut 2 191 miljoner brev, en minskning med 3 procent jämfört med 2012. Samtidigt gör e-handelns tillväxt att allt fler e-handlade varor levereras direkt i brevlådan.
Och enligt PostNords rapport, Postens service och kvalitet 2013, vill 53 procent av svenskarna ha sina varor levererade direkt hem av brevbäraren. 46 procent av dem som e-handlar anger också att de får hälften eller mer av sina varor i postlådan.
Man konstaterar också att brevbäringen är en viktig och omtyckt samhällsservice. Särskilt på landsbygden, där svarade nämligen 80 procent att brevbäringen är mycket viktig för att de ska kunna bo där de bor. Motsvarande siffra för boende i tätort är 66 procent.
– Det är glädjande att brevbäringen uppskattas av svenska folket trots det stora omställningsarbete som har gjorts för att möta de sjunkande brevvolymerna. Vi har sett över varje del av verksamheten och varje moment i hur breven hanteras har förändrats. Vi anpassar kontinuerligt vår verksamhet för att möta den förändrade brevmarknaden, säger Andreas Falkenmark, chef affärsområde PostNord Mail & Communication.
Fortsatt satsning på E-handel
För att möta de minskande brevvolymerna har Posten på senare tid börjat anpassat sin verksamhet till nya förutsättningar. Bland annat med en ny organisation för att få ner kostnaderna och förbättra lönsamheten. Något som ska ge ska ge en mer integrerad koncern med helhetslösningar inom bland annat logistik och e-handel.
Posten har också flaggat för att många brevbärare snart kan stå utan klassiska brevleveranser. Men PostNords nye VD, Håkan Ericsson, verkar ha en plan för dem. Han sa nyligen i en intervju att bättre utbildade brevbärare till exempel skulle kunna hjälpa till med installationer av elektronik och köksutrustning och montera och forsla bort.
En sådan servicelogistik är en blivande miljardmarknad om ett par år enligt Ericsson.
Källa: Press