ANNONS

Brant uppförsbacke för Outnorth – "det var en nödvändighet"

Harald Ennen, vd
Foto: Outnorth

"Bromsades under vår- och sommarperioden".

ANNONS

2020 var ett riktigt rekordår för Outnorth. Detta i ljuset av konsumenternas ökade intresse för friluftsliv i skuggan av pandemin. E-handlaren slog då för första gången miljarden och ökade omsättningen med flera hundra miljoner.

LÄS ÄVEN: E-handelsraketen Outnorth slog miljarden – nu rusar vinsten

2021 levererade inte en lika stor tillväxt, men bolaget håller skeppet på kurs. Både omsättning och rörelseresultat ökar något. Och på sista raden har man kvar en hel del miljoner i kassan.

Totalt landar omsättningen på 1,07 miljarder kronor, en ökning med 20 miljoner kronor. Rörelseresultatet stiger också från 56 till 59 miljoner kronor.

Under året så flyttade Outnorth bland annat till ett nytt lager och bytte i samband med det flera system. Något som ska ha begränsat tillväxten.

Dessa infrastrukturförändringar gjorde att tillväxt i omsättningen bromsades under vår- och sommarperioden, skriver företaget, men tillägger också:

De viktiga och stora förändringarna i bolagets infrastruktur gör nu att bolaget står rustat för framtida tillväxt.

Norden ska stå för 992 miljoner kronor av den totala omsättningen på strax över en miljard.

Outnorth har idag en signifikant omsättning i alla nordiska länder utom Island. Även Tyskland är en betydande marknad för bolaget, skriver företaget.

"2021 kunde vi hålla i och öka"

Och i Europa, där Tyskland uppenbarligen ingår, så hade Outnorth 58 miljoner i omsättning. Övriga marknader stod för 23,7 miljoner. Alla marknadssegment ökade jämfört med 2020.

Den övergripande målsättningen för 2022 är en fortsatt god tillväxt med ytterligare lönsamhetsförbättringar. Bolaget har i och med sin genomförda lagerflytt med automatisering och gjorda investeringar i IT-system lagt en stabil grund för ökad tillväxt.

Ehandel frågad Outnorths vd, Harald Ennen, hur han ser på det förra räkenskapsåret.

Under 2021 genomförde vi stora infrastrukturprojekt, där vi bland annat flyttade logistikverksamheten från Växjö till Göteborg och i samband med detta även investerade i en automatiserad lagerlösning. Denna satsning var en nödvändighet för att kunna fortsätta vår expansiva tillväxtresa där vi pandemiåret 2020 ökade vår omsättning med cirka 50 procent. 2021 kunde vi hålla i och något öka denna omsättning till knappt 1,1 miljarder kronor, säger han.

"Tagit marknadsandelar i Sverige"

Resultatet verkar man speciellt nöjd med.

Lönsamheten har ökat i takt med omsättningen och 2021 nådde vi "all time high" trots de stora infrastrukturprojekten, där vi även bytte affärssystem.

Hur går det nu under 2022?

2022 ser vi en annan nivå på konsumtionen efter pandemin men även, präglad av vår omvärld, ett högre kostnadsläge och en större finansiell osäkerhet. Dock har vi tagit marknadsandelar i Sverige under det gångna året, säger Harald Ennen.

Julius Gunnilstam
julius@ehandel.se

Julerbjudande

40% rabatt

På årsmedlemskap