Sponsrat Innehåll

VDn som skapade Svenskt Tenns e-handel

Maria Veerasamy Svenskt Tenn
Maria Veerasamy, vd Svenskt Tenn
Maria Veerasamy är sedan 2011 vd på Svenskt Tenn. Bolaget som är ett av Sveriges mest välrenommerade företag ägs av en stiftelse och verkar för att bevara en inhemsk hantverkstradition sedan 1924. Sedan Maria klev in i firman så har vinsten mer än tiofaldigats - hur e-handeln har bidragit till det får du veta i VD-podden!
Estrid Ericsson grundade firman Svenskt Tenn 1924 och satte tillsammans med andra företag Skandinavisk design pÃ¥ kartan. 1933 började även arkitekten och formgivaren Josef Frank som kom att bygga upp en stor del utav det som än idag är Svenskt Tenns sortiment. Estrid ville att firman skulle leva för evigt och sÃ¥lde därför Svenskt Tenn till Märta och Knut Beijers stiftelse 1975 som verkar för att utveckla kultur, forskning och utbildning. Sedan 2011 dÃ¥ Maria Veerasamy fick vd-uppdraget av Anders Wall sÃ¥ har hon förvaltat de arv som bÃ¥de bestÃ¥r av att bevara och utveckla en hantverkstradition, en inredningsfilosofi och ett bolag med vinstintresse via Svenskt Tenn.  

Svenskt Tenns vd i VD-podden

I VD-podden med Arash Gilan berättar Maria Veerasamy om de viktiga steg som hon tagit med Svenskt Tenn för att skapa den kraftiga omsättningsökningen och den tiofaldigade vinsten. Det är en uppstramning av sortimentet, nytt digitalt affärssystem, som samverkar med lager, logistik och implementering utav e-handel som har gjorts under 10 Ã¥r. En bra grund är alltsÃ¥ lagd för ytterligare expandering till fler marknader än Norge, Storbritannien och USA där dem redan har mÃ¥nga kunder. Maria ser inte en miljardomsättning som en omöjlighet om 10 Ã¥r för Svenskt Tenn i och med e-handeln och etableringen pÃ¥ fler marknader tillsammmans med B2B-segmentet. 2024 firar Svenskt Tenn 100 Ã¥r som företag, att varumärket har överlevt i sÃ¥ mÃ¥nga Ã¥r och konstant har lyckats hÃ¥lla sig relevant är pÃ¥ grund av att dem alltid anpassar sig i samtiden utan att tappa identiteten och historian. Att kunna förvalta ett varumärke strategiskt över sÃ¥ lÃ¥ng tid är lika mycket av en konst som Svenskt Tenns produkter i sig är.     För mer om hur man kan dra nytta av historien för att bygga relevans och värde i samtiden - lyssna pÃ¥ VD-podden: Spotify Apple podcast Acast