Text tidigare publicerad på vivamedia.se
2011 lade Linnea Sweijer grunden till vad som kom att bli Reforma. För Linnea började det som ett starkt intresse för vintagemöbler och har sedan start varit en av Sveriges snabbast växande inredningsbutiker på nätet. Bolaget har även en norsk och en tysk sajt som står för 20 procent av omsättningen, men det är marknader där lanseringen bara har smygstartat än.
Hållbarhet en del av DNA:t
Reformas unikitet i branschen är att de blandar återförsäljning av stora kända varumärken, vintage och produkter tillverkade i egen regi. Hos Reforma återfinns hållbart tillverkade, kvalitativa och prisvärda möbler där en stor andel till och med är tillverkade av återvunna material. Den mixen av gammalt och nytt tilltalar den medvetna kunden som samtidigt gärna handlar online. Med en ambitiös klimatagenda siktar de på att bli den aktör som bidrar till minst klimatpåverkan för möbler och inredning. Den affärsiden har gjort att Reforma idag är bland de ledande inom hållbara möbler på nätet.
Samarbete mellan Viva och Reforma
Reforma inledde samarbetet med Viva Media 2013 då de ville ha hjälp att bygga upp sin marknadsföring. Eftersom en väsentlig del av affärsiden går ut på att ha en starkt närvaro i digitala kanaler så blev sökmarknadsföringen en viktig och avgörande del.
“Då de flesta köp idag påbörjas på sökmotorerna så är det extremt viktigt för e-handlare att vara synliga i sökresultaten. Reforma har tilltalande och unika produkter till bra priser som sticker ut och passar perfekt för Google Shopping-formatet”, berättar Erika Lindström Account Manager på Viva.
Sökmarknadsföringen en avgörande del
En stor anledning bakom Reformas annonsframgångar grundar sig att vi under 2020 började vi att arbeta med marginaldata inte bara på varumärkesnivå utan även på produktnivå vilket har gjort det lättare att få annonskontot att växa lönsamt.
“Vi har börjat att optimera mot POAS (Profit on Ad Spend) istället för ROAS. En annan väldigt viktig faktor är Reformas fantastiska priser och ett ständigt växande sortiment både när det gäller antal produkter och nya varumärken.” säger Mattias Östlund. Som SEM Manager på Viva Media har han under hela samarbetet utvecklat och optimerat Reformas sökordsannonsering.
Under 2020 så ökade intäkterna som kan spåras från Google Ads med 225% jämfört med 2019 och bidrog med 63% av den totala omsättningen. Samtidigt har målet att växa lönsamt fortsatt varit i fokus.
“Det känns fantastiskt att kunna vara en del av Reformas tillväxt och bidra till att de inte bara kan sälja hållbara möbler utan också har en hållbar tillväxt” säger Erika Lindström.
“Vi har arbetat med Viva under många år och är väldigt nöjda med samarbetet som vi har. De har varit en viktig del av vår tillväxtresa och de har alltid varit lyhörda för våra behov, förändringsbenägna i att våga testa nya grepp och metoder och dessutom väldigt tillgängliga och snabba med att svara och återkoppla på våra frågor. Vi kan varmt rekommendera såväl Erika och Mattias och Vivas tjänster för andra aktörer och e-handlare.” säger Linnea Sweijer grundare och vd på Reforma.