Innan man hade kommit hem till bostaden hade idén hunnit att formats till en liten affärsplan för att börja sälja soffben till IKEA-soffor. Man började genast att arbeta vidare med idén och som av en händelse låg det bredvid parets bostad ett företag som heter Bemz som är specialiserade på att sälja soffkläder till IKEA-soffor.
Vi knallade helt enkelt över till Bemz för att att se om de redan hade soffben till IKEA-soffor men det hade de inte. Så då valde vi att gå vidare med vår idé. Vi har haft ett gott samarbete med Bemz och trots att även de idag säljer en del soffben så har vi aldrig sett dem som konkurrenter utan mer som ett nyttigt komplement på marknaden. De ger merdrag till våra egna affärer, säger Jana Cagin.
Man kastade sig in i möbelbranschen utan att egentligen ha någon som helst erfarenhet av branschen, utan affärsidén föddes helt enkelt ur ett eget behov. Ett behov man trodde att man delade med fler människor. Ett behov av att specialanpassa och skapa en egen design av en IKEA-soffa. Man började leta efter leverantörer i Sverige men insåg ganska så snabbt att det var en konservativ bransch som var bra på att masstillverka i stora volymer och med små variationer. Tvärtemot den egna idén om att ha en hel godishylla med snyggt designade soffben.
Vi hittade till slut en leverantör i Polen som kändes helrätt. Spänningen var stor när den första leveransen med soffben anlände till Sverige. Två hela lastbilar med snygga soffben. När Mikael testade att skruva dit det första soffbenet på en soffa så gick fästet sönder, han tog sedan och provade nästa och samma sak hände igen. Det visade sig att hela leveransen hade bristfällig kvalitet. Som tur var erbjöd sig leverantören att ta hem allting och utan kostnad leverera det hela på nytt utan extra kostnad, avslöjar Mikael Söderblom.
Till slut fick man hem sina snygga soffben och försäljningen satte genast igång. Man har sedan stadigt växt på och man räknar i år med att sälja för ca 20 MSEK i 30 olika länder. Viktiga framgångsfaktorer har varit en unik produkt där människor kan individualisera sina IKEA-möbler. Detta har gett en naturlig influencer-effekt (word-by-mouth) och sedan har det såklart varit framgångsrikt att man har tagit rygg på IKEA.
Ytterligare en faktor är så klart vårt hållbarhetsarbete. Våra produkter i sig handlar till stor del om en ökad hållbarhet genom att med smarta detaljer kunna uppgradera sina IKEA-möbler och ge dem en längre livslängd. En annan del vi tittar på är att minska vår klimatpåverkan genom transporter. Efter våra initiala äventyr i Polen så hamnade senare en stor del av tillverkningen i Kina. Numera plockar vi hem en allt större del av produktionen till Europa. Även om priserna kanske är lite högre vinner vi på att kunna ha snabba leveranser ifrån våra leverantörer och med en lägre klimatpåverkan, säger Jana.
Företaget har idag mer än 90% av försäljningen direkt mot slutkund genom den egna webbshopen. Man har under åren provat på att försöka sälja även mot butik men det har varit svårarbetat just på grund av den starka kopplingen mot IKEA. Dock har man nu börja se att även den viktiga B2B-försäljningen börjar ta fart och det kan vara en viktig tillväxtfaktor i framtiden.
Vi har just avslutat ett lyckat samarbete med IKEA Tyskland där vi som första externa företag kunde erbjuda IKEA-kunderna att personifiera sina IKEA möbler genom att IKEA länkade till vår tyska landningssida. Vi har även kommit in på en stor internationell kedja i Europa och mer ligger i pipelinen, avslutar Mikael.
Initialt nämndes ett samarbete med B.E.M.Z. En annan gemensam nämnare med B.E.M.Z är att även Prettypegs har en del av sin internationella kundtjänst outsourcad till outsourcingföretaget OnlineFactory på Filippinerna som är specialiserade på outsourcing till svenska e-handlare inom kundservice, influencer marketing och content management.