Tidigare publicerad på vivamedia.se
Föreställ dig att du går på en gata i stan. Du passerar hela tiden olika människor som du på en millisekund skapar dig automatiska intryck av utifrån klädstil, kroppspråk och ansiktsuttryck. Hjärnan tolkar allt, men sållar bort det mesta direkt, och du kommer inte ihåg det du inte interagerar med. Marknadsföring fungerar likadant. Varje dag passerar du hundratals erbjudanden, men det mesta passerar utan att fastna.
Tillbaka till gatan. Föreställ dig nu att ditt eget varumärke kommer gående mot dig. Ta ett par sekunder och tänk efter. Ser du en klar och tydlig karaktär eller är det bara en gående logotyp? Detta är det första trycktestet, och det avslöjar ofta ganska mycket om hur genomarbetat varumärket är bakom den grafiska profilen. Tänk dig nu att du stannar ditt varumärke för att fråga om en vägbeskrivning eller liknande. Hur blir interaktionen? Är ditt varumärke självupptaget och stressat, eller stannar det upp, ser dig i ögonen och tar sig tid att hjälpa till?
Exemplet ovan kanske verkar banalt, men det fungerar. Och det avslöjar också något som både är det mest skrämmande och det mest fantastiska med varumärken: När de växer får de till slut ett eget liv.
Dina kunder går på den där gatan varje dag, och passerar precis som dig hundratals erbjudanden. När ditt varumärke kommer gående, och förhoppningsvis får möjlighet att interagera med en kund, är du säker på att upplevelsen blir som din målbild? Och är du säker på att den blir likadan nästa gång?
När vi på Viva arbetar med varumärkesidentiteter skapar vi en mall som ser till att varje upplevelse av varumärket ger samma upplevelse. Vi gör varumärket verkligt, mänskligt, personligt och välförpackat. Det låter kanske abstrakt, och på ett sätt stämmer det. Relationer är abstrakta saker, men för att bygga dem har vi ett antal modeller och regelverk som vi följer för i princip varje typ av varumärkesprojekt. Här de fyra mest centrala delarna:
- Karaktären
- Rösten
- Den visuella tonaliteten
- Grafiska profilen
Med alla dessa delar väl genomarbetade, komplett utbyggda och i total harmoni har du ett varumärke som kommer att upplevas genuint och genomarbetat. Det är inte ett enkelt eller kortsiktigt arbete, men så är det att bygga relationer. Långsiktiga relationer kräver långsiktigt engagemang, och en karaktär som håller för granskning.
Delta på Vivas webinar Vem är varumärket? för att ta del ytterligare kunskap om hur du kan personifiera varumärket utifrån de fyra delarna. Kunskapen levereras av Vivas egna Creative Director Fredrik Lundqvist och Art Director David Marklund.