Text tidigare publicerad på vivamedia.se
Värdet att installera en Insight Tag från Linkedin är densamma som en FB-pixel. Du kan således spåra händelser som sker på sin sajt, optimera mot just de händelserna för dina kampanjer och du kan återmarknadsföra personer som besökt sajten. Du ger alltså Linkedin Campaign Manager data kring vad algoritmen ska optimera mot (e.g. leads, att personer visar innehåll eller lägger en produkt i varukorg m.m). Desto mer Linkedin vet om vad de ska ge företaget för resultat på sajten, desto bättre resultat för kampanjen kort och gott.
Läs också: Linkedin Ads Guide
När taggen är installerad kan du dels skapa de konverteringar du vill att Linkedin ska optimera mot, och dels börja skapa retargeting målgrupper. Du behöver dock ha minst 300 besökare som Linkedin kan matcha mot.
Fördelen för kampanjer är sedan att du kan spåra både konverteringar från klick (click conversions) och från exponeringar (view conversions). Detta givet att du spårat vad som är en konvertering (e.g. en URL triggats, att ett knapptryck ägt rum). Det ger dig som marknadsförare en större bild av utfallet helt enkelt.
Stort lycka till i jakten på de bästa konverteringarna!
Text: Alexander Johansson är en av alla Vivas stjärnor på Sociala Medier. Som Social Media Specialist utvecklar Alexander Vivas kompetens så att vi alltid kan ligga i framkant med det senaste. Han ger kontinuerligt våra kunder sin expertis om målgrupper, creatives och såklart även de större perspektivet i hur andra kanaler kan bidra till att marknadsföringen får effekt.