Text tidigare publicerad på vivamedia.se
Nu har vi äntligen fått möjligheten att annonsera på Tiktok, men vad behöver man egentligen tänka på vid skapandet av en annons, vilka format kan man använda sig av och vilka har man möjligheten att nå ut till?
Annonsering
Tiktoks annonseringsplattform är till utformandet lik Facebooks ads manager och man går igenom liknande steg vid skapandet av en kampanj. De målsättningarna man har möjlighet att välja mellan är medvetenhet (räckvidd), övervägande (trafikdrivande, app installationer, videovisningar) och konvertering.
Precis som på Facebook har man möjligheten att välja målgrupp baserat på demografiska- och geografiska aspekter, intressen, beteenden och kategori. Men skillnaden här är helt klart att majoriteten av användarna är betydligt yngre.
Material
Något som är väldigt viktigt att komma ihåg är att användarna på Tiktok är ute efter att inspireras och underhållas, det är därför av yttersta vikt att det material man annonserar rimmar med detta. Var lekfull och låt annonsen vara en naturlig del av användarens flöde. Tiktok är en visuell plattform med högt tempo och därav bör annonser helst vara i video. Jobba med korta filmklipp och var inte rädd för att skoja till det. Häng med i vad som trendar och arbeta med det i dina annonser. Det gäller att vara relevant, kreativ och snabb på bollen. Men kom också ihåg att det är en ung målgrupp vi når ut till och att det är dem du kommunicerar med.
Rekommenderade format och placering av text
Text: Haidi Dasouki är en av alla Vivas stjärnor på Sociala Medier. Som Social Media Manager ger Haidi våra kunder sin expertis om målgrupper, creatives och såklart även de större perspektivet i hur andra kanaler kan bidra till att marknadsföringen får effekt. För hos Viva Media är alltid helheten i fokus!