Sponsrat Innehåll

Ledande spelnationer 2024

Ledande spelnationer 2024

E-sporten har växt stadigt under 2020-talet och spås under 2025 slå helt nya nivåer. Både e-sportentusiaster liksom de tillfälliga åskådarna ökar i antal år för år. På fem år, från 2020 till 2025, spår antalet e-sportare i världen ökat från 215,2 miljoner till 322,7 miljoner.

Den största tillväxten sett till antalet spelare samt i intäktsgenerering har funnits i USA. De flesta intäkter kommer från vadslagning, prispotter, sponsring och reklam. Bara under 2023 genererades det i USA intäkter på 870 miljoner dollar. Dessutom ökar siffrorna stadigt. 2028 beräknas det finnas 65 miljoner e-sportare i USA - en fördubbling på åtta år. Ändå lär de bli omsprungna av Kina fram tills dess.

Vilka spel är mest populära?

De mest populära spelen är Fortnite och League of Legends. Det sistnämnda var 2023 världens mest sedda e-sportspel som samlade 590 miljoner tittartimmar under året. League of Legends toppade även listorna när det gällde de mest sedda e-sport turneringarna. När VM avgjordes hade arrangemanget som mest 6,4 miljoner tittare och många passade på att samtidigt fördriva tiden på live online casino där siffror i paritet till e-sporten också kan vara mycket höga. Även där med deltagare  från hela världen, som följer tävlingar i realtid.

Detta gör hela branschen attraktiv för en mängd företag i marknadsföringsperspektiv. Det medför högre prissummor i de mest ansedda tävlingarna och de bästa spelarna världen är extremt stora stjärnor som tjänar stora pengar. En av världens mest kände e-sportare är danske Johan Sundstein, med artistnamnet Notail, som blev dollarmiljonär på onlinespelet Battle Arena.

Hur ser den globala marknaden ut?

 

Statista har presenterat en förvånad utveckling av e-sport marknaden fram till 2032, och den förutspår en nästan femfaldig aning över hela världen.

Marknadsutvecklingen motsvarar en sammansatt årlig tillväxttakt på nästan 21 procent fram till 2032. Kina har en viktig roll i de siffrorna. Landet driver tillväxt och tittarsiffror som beskrivs som osannolika och oöverträffade. 2023 rapporterade den kinesiska e-sports marknaden en användarbas på 488 miljoner människor. De siffrorna ökade dramatiskt under pandemin och avtog inte när restriktionerna släppte taget om samhället, vilket en del befarade.

 

Dessutom har den kinesiska staten, med stöd från många investerare, i drygt 20 års tid backat upp e-sporten med målsättningen att gå om USA i både omsättning och antalet spelare. Ordet ”världsdominans” har nämnts i sammanhanget.

 

2019 införde Kina e-sport som en del av sin nationella läroplan med möjligheten att få förmånliga stipendier för ungdomar som var villiga att satsa och hade färdigheter nog att komma in på olika skolor.

En annan stor marknad som har hastig tillväxt är nämligen Asien. Kina leder intäktsligan före Sydkorea som har blivit något av en hotspot i e-sportvärlden.

Varför växer sporten?

En stor anledning till att e-sporten växer globalt och även i allt större utsträckning blir erkänd som en ”riktig” sport är att e-sporten följer samma mönster som andra sporter. Forskare och docenter i Sverige har kunnat ta fram en prognos som talar om att e-sporten kommer att växa extremt de närmsta åren, utveckla sina egna förbund efter att ha blivit en del av RF. Inom en inte alltför avlägsen framtid tror många att e-sporten lyckas komma in i OS.

En anledning till att det sistnämnda ens kommer på tal är att e-sporten är mer än att sitta framför en datorskärm och dricka energidryck. För att deltagarna ska kunna maxprestera under längre perioder måste de vara i god fysisk form och ha förmågan att återhämta sig. Därför har många av de stora profilerna som samtidigt brinner för att vara vältränade blivit viktiga förebilder för unga. Man blir ingen framgångsrik e-sportare om man inte själv tar tillvara på sin kropp, tränar regelbundet, äter sunt och sover tillräckligt. Ungefär samma värden som andra idrottsförbund har.

I Sverige startades det svenska e-sportförbundet 2018 för att organisera sporten. Steg ett blev att få hela gräsrotsrörelsen samlad. Hade det inte skett hade aldrig e-sporten blivit en del av Riksidrottsförbundet. I många avseenden ligger Sverige på så sätt i framkant både vad gäller organisationen, men och när det kommer till officiella e-sportarrangemang.

 

SM är en publikdragare

Numera går SM av stapeln varje år. 2025 avgörs mästerskapet i Älmhult i grenarna Counter-Strike 2, Dota 2 och Rocket League.

Det slogs en del anmärkningsvärda rekord i Sverige under 2024

DreamHack Stockholm blev en stor succé. Sidemen, Tyler1, ADAAM, Greekazo och FortniteFarmor var några av de drygt 52 000 personer som besökte Stockholmsmässan i Älvsjö när världens största gamingfestival för första gången kom till den svenska huvudstaden – nytt besöksrekord så det visslade om det.

Besöksrekordet var hela 8000 fler än året innan, med en ökning av dagsbesökare på 65 procent. Flytten till Stockholm i samband med att festivalen fyller 30 år blev med facit i hand en stor publiksuccé.

E-sporten har även tagit sig in i det traditionella svenska föreningslivet på ett sätt som få förutspådde - och som många andra länder sneglar avundsjukt på. Exempelvis har fotbolls- och handbollsföreningar allt oftare e-sport avdelningar. Det har fått barn som annars inte hade något intresse för föreningssammanhang att komma in i den världen. Och med tanke på hur viktig den svenska föreningsmodellen är för fostran av barn och ungdomar så tros samhällsvinster vara enorm.

Ett fint exempel på det är Ystads IF som har både fotboll och handboll som centrala sektioner, men med e-sporten fått ett viktigt ben att stå på. För att få spela e-sporten måste dessutom barnen göra vissa fysiska moment innan de får sätta sig framför skärmarna. På så sätt främjas de till både mer rörelse och ett bredare socialt engagemang - detaljer som många som ifrågasätter e-sporten gärna lyfter fram. Som går att se här

 

Integrering i skolan

Även i det svenska skolsystemet har e-sporten börjat integreras. Helsingborg är en av städerna som ligger längst framme i sammanhanget. Från och med höstterminen 2023 kan elever på stadens gymnasieskolor läsa e-sport som individuellt val. Praktisk träning på e-sportanläggningen Fuzed, som ligger intill Norvalla IP, varvas med utbildning inom kost och fysisk träning. Eleverna lär sig också om riskerna med ett osunt spelande.

E-sportens snabba tillväxt har på mångas sätt varit imponerande, men dess jämställdhetsproblem är uppenbara. Kvinnliga deltagare är kraftigt underrepresenterade och möter ofta utmaningar som hindrar deras deltagande och framgång. Genom att erbjuda en separat arena för kvinnliga e-sportare skapa sen miljö där kvinnor kan utvecklas, tävla och inspirera utan rädsla för diskriminering eller trakasserier.

Därför arrangeras exempelvis Nordiska mästerskapen i olika spel, som Counter-Strike 2. Arrangemanget har haft stadigt växande deltagarsiffror och avgjordes under 2024 i Jönköping.