Varför flytta lager och logistik från utlandet hem till Danmark, där lönerna är högre, kvadratmeterpriset dyrare och det är längre till kärnmarknaderna i Asien?
Det gjorde e-handelsföretaget Nordgreen, som säljer klockor online. De har sammanfogat två lager i Tyskland och Hong Kong till ett i Danmark. Ett drag som kan låta ologiskt eftersom vi förknippar Tyskland med låga löner och Hong Kong med ett affärsmekka utan mycket reglering.
”Det viktigaste för oss har varit att hitta logistikpartnern som var redo för vår att följa med på vår resa, där omsättningen plötsligt ökade från 7 till 100 miljoner. DKK, säger Pascar Sivam, grundare av Nordgreen.
Ur-passion blev ett startup
I början av 2017 träffas de två tidigare medstudenterna Pascar Sivam och Vasily Brandt efter att de båda började i sitt första jobb. Pascar på konsultföretaget McKinsey & Company och Vasilij på The Hut Group i Manchester, som är experter inom e-handel.
”De har båda fått sin första bonus, och första gången de träffas efter sina studier visar det sig att de båda har köpt en exklusiv klocka för att fira en bra start i sina karriärer.”
"Vi hade faktiskt köpt samma typ av dykur," säger Pascar.
Med upptäckten av deras gemensamma passion hittade de två sitt eget klockmärke, Nordgreen. Visionen är att komma med ett bud på nästa danska designklassiker och samtidigt göra det till en av de mest hållbara klockorna på marknaden.
"När frakten är så billig är det vettigt att samla allt på ett ställe"
Pascar Sivam, medgrundare och VD för Nordgreen
”Att köpa en klocka är inte ett måste, men när man väl gör är det viktigt att ha en klocka som håller längre och där man till exempel kan byta remmar. Så du kan anpassa utseendet och därmed förlänga klockans livslängd, så det är inte nödvändigt att köpa en ny klocka, "förklarar Pascar om konceptet, som inkluderar den danska Bang- och Olufsen-designern Jakob Wagner.
Nästan en miljard klockor säljs över hela världen varje år och marknaden växer med sju till nio procent. per år. I genomsnitt köper folk nya klockor var tredje till fjärde år.
Flera lager blir besvärligt
Företaget skapas genom e-handel och försäljningen sker främst online. För att kunna betjäna de olika marknaderna väljer Nordgreen inledningsvis ett lager i Tyskland som tjänar hela EU och USA, Storbritannien, och delvis i Hong Kong som främst ska tjäna asiatiska länder som Kina, Taiwan och Korea. Försäljningen i Danmark uppgår till cirka fem procent.
Det blir snabbt en huvudvärk att samordna mellan de två lagren.
”Vi hade inte data på vad som var populärt på de olika platserna, och tills vi fick en överblick spenderade vi därför mycket energi på att ha rätt saker på lager. Fram till dess var det gissa, säger han.
De många möjliga kombinationerna av klockor och remmar gör att båda lagren har mycket säkerhetslager: Tillräckligt med produkter för att kompensera om det andra beståndet skulle ta slut.
”Vi säljer till hela världen och det finns främst två drivkrafter att vi flyttar lager och logistik till Danmark. Det är närheten till vårt kontor i Danmark, och hur lätt det är att se produkten om du som butik vill sälja den. Eftersom vi också börjar ha butiker i Danmark kommer det att bli för mycket besvär att hämta klockor i Tyskland, säger han och fortsätter:
”Den andra är komplexiteten i att ha två lager. När frakten är så billig är det vettigt att samla saker på ett ställe, säger han.
Innan Pascar och Vasily flyttar e-handelens lager till Danmark överväger de att ha lagret på kontoret i Köpenhamn. Det är dock bra att de inte gör det.
Den lilla startupen upplever en enorm ökning av efterfrågan, som de inte skulle ha kunnat klara av hemma från ett rum i den privata bostaden eller från ett hörn på kontoret.
”Vi såg en stor skalning där värdet av en bra logistikpartner visade sig. Vi gick från att skicka fem till tio paket om dagen till att skicka 200-300 paket om dagen. Vissa dagar hoppar vi upp till 1000 paket på en dag, och i vår prognos förväntar vi oss 5000 paket på de livligaste dagarna. En person kan inte göra det, men det gick smärtfritt eftersom vi hade delegerat logistiken till vår partner, säger han.
Stark paketlösning
Geografiskt läge är inte enbart den avgörande konkurrensparametern, även om det är viktigt att kunna leverera snabbt, påpekar Pascar.
Danmark kan faktiskt tävla med till exempel frihandelszoner som Hong Kong om man tittar på det totala paketet: kvalitet, kostnader och leveranshastighet snarare än bara kostnadsnivå.
”Det finns flera saker, inklusive pris på kvadratmeter och hantering och kvalitetskontroller. Det faktum att vi skickar ut klockor och vi vet att klockan till exempel inte har ställts in. Det är viktigare att det finns nollfel för kunden än att det finns fem kronor att spara på lagrets läge. Därför betyder det mer att klockan och leveransen är korrekt än om lagret finns i Hong Kong eller Danmark, säger Pascar.
Med andra ord har leveranstiden till världen inte ökat, även om Nordgreen har flyttat från Hong Kong till Link Logistics i Vallensbæk.
"I teorin ja, men i praktiken nej. Vi har inte förlorat något på leveranstiden, och klockan är levererad på två eller tre dagar, även i Singapore och Taiwan. ”
Effektiv dansk logistik
Traditionellt har logistik varit en stark kompetens i Danmark, säger Allan Larsen, professor i transport och logistik vid DTU Management.
"... i vår prognos förväntar vi oss 5000 paket under de livligaste dagarna. En person kan inte göra det"
Pascar Sivam, medgrundare och VD för Nordgreen
"Vi är belägna mellan stora produktionsländer som Sverige och Tyskland, så du kan säga att historiskt, och på grund av vår geografi, har vi gjort oss själva till transportens köpmän," säger han.
Dessutom har den generellt höga kostnadsnivån i Danmark tvingat oss att vara i framkant inom IT-utvecklingen och att vara innovativa.
”Med höga, omkostnader, löner och hyror kräver det att vi är effektiva. Detta är en av anledningarna till att vi är bra på att ta fram, förfina och lansera logistikkoncept. Samtidigt ligger Danmark långt framme med digitalisering och har i allmänhet en hög utbildningsnivå. Tillsammans, allt annat är lika, vi i Danmark har goda förutsättningar för att bli bra på logistik, säger professorn.
Han tillägger dock att det gör det lättare att få en konkurrenskraftig beräkning av logistiklösningen om du säljer en avancerad produkt som inte tar mycket plats i hyllorna och lika bra kan skickas med ett flyg från Hong Kong, som från Danmark.
Link Logistics skickar till Hong Kong, Tyskland och resten av världen. Se hur du växer med oss