Apples iOS 14-uppdatering: Apple-AnvÀndare fÄr mer kontroll över dataspÄrning
Tidigare har apple-anvÀndare behövt gÄ till anvÀndarinstÀllningarna för att inaktivera datainsamlingen. Det Àr en anstrÀngande process för mÀnniskor som inte Àr tekniskt kunniga. Dessutom Àr det bara ett fÄtal som vet att det hÀr alternativet finns. SÄ kommer det inte vara lÀngre, Ätminstone för Apples iOS 14-anvÀndare.
Appar mĂ„ste proaktivt och uttryckligen be om tillstĂ„nd för datainsamling. Om anvĂ€ndaren avvisar kan Facebook, Instagram och andra utgivare inte spĂ„ra app- och webbplatsaktivitet. Ăven om mĂ„nga mĂ€nniskor tidigare ogillat datainsamlingen har de flesta inte brytt sig om att begrĂ€nsa det det eftersom det var standardalternativet. Detta kommer att förĂ€ndras nu nĂ€r de fĂ„r ett tydligare alternativ.
Hur pÄverkar Apples iOS 14-uppdatering Facebook och Instagram?
Om Facebook- eller Instagram-anvÀndare vÀljer att inte tillÄta dataspÄrning kommer spÄrningen av deras aktiviteter. Det betyder att deras aktiviteter inte kan anvÀndas för inriktning och konverteringsspÄrning i samma utstrÀckning och som ett resultat kan dessa anvÀndare se mindre relevanta annonser.
Facebooks vice vd för annonser och affÀrsprodukter, Dany Levy, har talat emot Apples nya iOS 14-policy. Han sa i Speaking Up for Small Business att iOS 14-uppdateringen kommer att pÄverka smÄföretag mest och tillade att förÀndringarna i datainsamlingen kan leda till en minskning av deras försÀljning med 60%.
Sociala-mediajÀtten tror att policy-förÀndringen kommer att begrÀnsa annonsörer frÄn att effektivt nÄ och interagera med potentiella kunder pÄ olika enheter. NÀr Instagram och Facebook börjar visa uppmaningen för Apple-anvÀndare kommer alla som anvÀnder Facebooks annonsverktyg att kÀnna den negativa effekten. I gengÀld kommer Facebook att ha svÄrare att sÀlja sitt reklamprogram till smÄföretag om det blir ineffektivt.
Apple har dock en annan uppfattning om saken. En företags taleskvinna sa att anvÀndarna bör ha möjlighet att vÀlja om de ska tillÄta datainsamling eller inte.
Ska Facebook- och Instagram-annonsörer börja fÄ panik?
Facebook- och Instagram-annonsörer mÄste acceptera det faktum att det kommer att finnas iOS-anvÀndare som kommer att vÀlja bort dataspÄrning. Detta pÄverkar Facebook Pixelm, mobilappsannonser, mÄlgruppsnÀtverk och till och med platsinriktning. Ingen vet dock hur massiv effekten kommer att bli.
Annonsörer mÄste övervÀga flera faktorer, inklusive hur mÀnniskor i sin publik anvÀnder iOS-enheter. Facebook och Instagram Àr stolta över sin enorma annonsmarknad, och det Àr svÄrt att förestÀlla sig att den kommer att kollapsa pÄ grund av den hÀr stora uppdateringen. Företag sÄ stora som dessa tvÄ kommer sÀkert att skapa nya verktyg för att motverka de negativa effekterna av iOS 14-uppdateringen. För nÀrvarande Àr allt som annonsörer kan göra att förbereda och omvÀrdera sina annonseringsstrategier. De mÄste ta hÀnsyn till de nya förÀndringarna och hitta sÀtt att hantera dem.
HÀr Àr ett par förberedelser som kan göras redan nu:
- RÀkna med att se fÀrre konverteringar i kontot via pixeln framöver. Hur mycket fÀrre vet dock inte Facebook sjÀlva Àn. Möjligheten att spÄra event minskar, vilket gör att det finns risk att ni kommer se fÀrre konverteringar i kontot (Àven om lika mÄnga fortfarande sker pÄ site). Dra inte ner ad spend rakt av pga att resultatet via pixeln ser sÀmre ut. HÄll uppsikt över resultatet via andra system.
- Ăndra attributions-fönstret i kontot frĂ„n 28 klick + 1 view om det anvĂ€nds i dagslĂ€get till 7 + 1. Ta Ă€ven ut rapportering för bakĂ„t i tiden för 7+1 för att kunna göra rĂ€ttvisa utvĂ€rderingar och jĂ€mförelser.
- Verifiera er domÀn.
- Se till att anvÀnda maximalt 8 event i spÄrningen, och prioritera dessa i ordning. Funktionen att prioritera hÄller pÄ att rullas ut just nu.
- Se över möjligheten att lĂ€gga pĂ„ Conversions API för spĂ„rningen för att inte tappa spĂ„rade konverteringar. Detta möjliggör att event skickas direkt frĂ„n server till annons-kontot istĂ€llet för enbart pixeln via i web.Â
Slutsats
Det tar flera mÄnader att tydligt avgöra den totala effekten av Apples iOS 14-uppdatering pÄ Facebook och Instagram-reklam. En sak Àr dock sÀker - mÀnniskor blir mer medvetna om dataspÄrning. Apples drag Àr bara en av de mÄnga förÀndringar som kan komma nÀr teknikjÀttar förbÀttrar deras policyer för att upprÀtthÄlla anvÀndarnas rÀtt till integritet. Men det betyder ocksÄ att berörda parter, som Facebook och Instagram, kommer att hitta nya lösningar för att ta itu med konsekvenserna av dessa förÀndringar.