Tack vare digitaliseringen blir man hela tiden mer uppkopplad och dessutom mer sammankopplad. Att till exempel sätta ihop en helt ny e-handel går snabbt med möjligheterna som finns i dagsläget. Det finns många färdiga mallar och e-handelslösningar som underlättar arbetet med att skapa sin egen e-handel. Digitaliseringen har hjälpt till att skapa och förenkla arbeten.
Ledtider, köpvanor och betalmodeller har förändrats. Även förväntningarna på företagsbetalningar har förändrats. Det gäller oavsett storlek på företaget samt vilken bransch de är verksamma i. Det är inte konstigt att alla vill ha smidiga och integrerade betallösningar. Allt ska helst vara kopplat till faktureringssystemen och bokföringen och även ske i realtid. Vi förväntar oss helt enkelt att slippa vänta och att saker och ting ska gå så sömlöst som möjligt.
Vad är nästa steg?
Betalningar har idag blivit digitaliserade och mobilanpassade, men vad är nästa steg?
För dig som entreprenör är det viktigt att ligga i framkant när det gäller betalningar. Detta är ett hett område inom företagande, som även är under stor förändring. Betallösningar är under konstant utveckling med ny teknik, regelverk och konsumenternas förändrade betéende och förväntningar.
Något som det läggs mycket fokus på är att betalningar ska vara så smidiga och snabba som möjligt. Detta för att konsumenternas köpresa ska bli enkla och smidiga. Oftast är det inte betalningen i sig som är viktigast i kundens köpresa, men om det uppkommer något som helst problem med betalningen är sannolikheten stor att kunden inte uppfattar upplevelsen som bra. Detta kan skada företaget och dess förtroende, och kunden kommer med stor sannolikhet att välja en annan leverantör i framtiden.
Säkerhet
Oavsett betalningssätt är säkerheten något som alltid kommer på tal. Eftersom bedrägerier blir allt mer vanliga är det viktigt att alltid ligga i framkant när det kommer till säkerheten. Att kunna erbjuda ett tryggt och enkelt sätt att betala på är viktigt för att skapa förtroende bland sina kunder.
De digitala betalsätten har funnits länge, och det är sällan själva betalsättet som är osäkert. Istället är det vetskapen om att kunna bli lurad som ofta gör att kunder känner sig tveksamma till nya betalsätt.
Hur ska du som företagare tänka kring ny teknik och de höga kraven som ställs?
Det finns så många olika betalsätt idag, och det är viktigt att du inte irrar bort dig bland alla. Bara för att det finns något nytt och avancerat så betyder inte det att det är den rätta lösningen för dig och ditt företag. För att hitta det rätta sättet kan en bra idé vara att lyssna på vad dina kunder vill ha.
Att ha mycket data är ett enkelt sätt att ta reda på detta. Ju mer data du har om dina kunder, desto mer kan du låta den styra hur just din valda betallösning kan se ut.
Självklart är det viktigt att ha koll på kommande teknik för att hänga med i digitaliseringen, men det är minst lika viktigt att se vilka redan färdiga lösningar som du kan utgå från. Bra användarupplevelse ser olika ut för olika företag och därför bör du hitta just den betallösning som funkar just för dig.
Det är såhär du framtidssäkrar ditt företags betallösningar. Ta reda på vad dina konsumenter tycker om, be om råd för att hitta det som passar ditt företag och var flexibla när det kommer till förändring.
Ju mer du vet om dina kunder desto bättre förutsättningar har ditt företag att ta fram den bästa möjliga betallösningen för er. Därför är det viktigt att du “känner din kund”. Se över vilka lösningar som redan finns. Därefter kan du tänka utanför boxen och få dem att passa just er. Våga vara flexibla och testa nya lösningar samt ifrågasätta gamla.