Ursprungligen publicerad på vivamedia.se
1. Skapa värde för din mottagare
Ge dina läsare mer än kampanjtips och låga priser. Skapa en relation med värdefulla tips, insiktsfulla texter och content som skapar värde. Jag lovar att ditt företag sitter på tonvis med kunskap, så leta reda på kollegor, samla deras kunskap och dela den med andra. Enligt Ginny Meneo (Hubspot) ska ett nyhetsbrev vara 90 procent utbildning, 10 procent sälj.
2. Hellre kort än långt
Ett nyhetsbrev ska inte vara långt. Biz Journal menar att 200 ord är lagom, det resulterar i högst opening rate. Förutom din opening rate finns ett annat skäl att hålla det kort, nämligen människans digitala uppmärksamhet. Wyzowl berättar att vårt uppmärksamhetsspann minskat en fjärdedel på 15 år.
3. Använd din data
Sätt upp ett spreadsheet dina nyhetsbrev och opening rate. Leta efter gemensamma nämnare bland de breven som får flest öppningar. Det här är ett bra tips för att ta död på seglivade myter om vad du tror dina läsare gillar.
4. Håll koll på dagarna
Kayla Carmicheal skriver på Hubspot att du bör skicka nyhetsbrev på torsdagar för hög opening rate, medan Opt In Monster menar att det är liten skillnad mellan veckodagarna, däremot ska du undvika helgerna. Oavsett vad du väljer så gör research för din bransch och nyttja din egen data. Frekvens då? Campaign Monitor tipsar om att skicka minst en gång i månaden, men inte fler än två gånger per vecka.
5. Gör det enkelt för din läsare
Berätta konkret vad ditt nyhetsbrev ska handla om i ämnesraden, och använd siffror både där i din brödtext. Siffror bryter av och fångar uppmärksamhet. Punkta upp dina texter när det passar, det är lättare för ögat. Precis som all UI och UX, så ska din användare stå i fokus. Det ska vara busenkelt att avprenumerera från ditt nyhetsbrev.
Tack för att du läste! Håll utkik efter fler användbara content-tips från Viva.