Sponsrat Innehåll

Bring satsar på flexiblare leveranser

I takt med att näthandeln växer så växer även kundernas krav och förväntningar på leveranserna. Både innan men framför allt efter coronapandemin slog till. Hos Bring är det viktigt att de kan erbjuda sina kunder och mottagarna flexibla och grönare leveranser. Därför arbetar de kontinuerligt med att förbättra sina leveranserbjudanden.

Precisa och snabba hemleveranser

Det blir allt viktigare att kunna erbjuda fler och mer precisa leveranser för mottagarna. Bring har därför utökat sina hemleveranser i städerna, vilket innebär att de:

  • Når närmare 9 miljoner mottagare 5 dagar i veckan, varav över 6 miljoner mottagare under kvällstid.
  • Har helgleveranser som standard i storstäderna, t.ex. Stockholm, Göteborg och Malmö.
  • Har same-day leveranser i flera storstadsområden för extra snabb leverans.

Dagens nätkunder ställer högre krav på precisa, snabba och grönare leveranser till prisvärda leveransalternativ. Leveranser när, där och som det passar mottagaren, säger Tobias Åbonde, nordisk ansvarig för hemleveranser på Bring.

Bring har även utvecklat och uppdaterat sitt digitala gränssnitt som dels gör det enklare för mottagarna att följa sina leveranser i realtid, och dels låter dem köpa till olika tilläggstjänster. Så som ett mer precist tidsfönster, val av leveransplats etc. Större flexibilitet helt enkelt!

Vår nya nätverkslösning innebär att vi kan erbjuda våra kunder snabbare ledtider från order till leverans. Det ger oss också möjligheten att ta fram både marknadsledande tjänster och digitala lösningar som möter slutkonsumentens önskemål när de handlar på nätet. Detta för att ge bästa möjliga mottagarupplevelse tillsammans med våra kunder, förklarar Tobias.

Enkelt att hämta paket

Att hämta sitt paket hos ett ombud är också ett mycket populärt leveranssätt, som de flesta idag föredrar. Det visar bland annat Brings konsumentundersökningar som de gör regelbundet bland nätkunderna. Med deras ombudsnätverk med 7500 utlämningsställen har de full täckning i hela Sverige och Norden, vilket innebär att de finns där mottagarna bor, befinner sig och passerar dagligen.

Vi finns på platser som gör det enkelt och smidigt för mottagarna att beställa och få snabba leveranser precis dit de vill. Det ska inte vara jobbigt att hämta paket, säger Mona Zuko, chef på Bring för B2B och e-handelstjänster i Sverige, Danmark och Finland.

Brings mål när de utvecklar sina tjänster är att erbjuda både sina kunder och även mottagarna en total flexibilitet, något som är viktigt i en hektisk vardag där planerna ofta ändras. Bring tycker därför det är viktigt att kunna erbjuda flexibla leveransalternativ.

En mottagare ska kunna få sitt paket hur, som och när det passar dem bäst, på ett hållbart sätt. Det är därför vi kan erbjuda mottagarna omdirigering av sin ombudsleverans till en hemleverans i Sverige. Det är vi ensamma om på den svenska marknaden, säger Mona.

I Norge satsas det i nuläget stort på utplacering av paketautomater på platser där folk bor och ofta rör sig. 3000 nya paketautomater ska placeras på cirka 1000 platser i hela Norge, med möjlighet att expandera med ännu fler. I Danmark har Bring redan mer än 1600 utlämningsställen och i Finland har de samarbetspartners för paketutlämning.

I alla de nordiska länderna råder det dessutom en kraftig ökning av antalet hemleveranser, framför allt under coronapandemin då färre vill ta sig till ett ombud för att hämta ett paket. Men för att underlätta detta har Bring lanserat en funktion i sin spårningslösning som visar när det är minst trängsel hos ombuden. Säkerhet är viktigt för Bring, framför allt i dessa tider.

Leveranserna blir ännu grönare

Brings senaste undersökning från Bring Research visar att miljö och hållbarhet blir allt viktigare för de skandinaviska konsumenterna. Många av dagens nätkunder vill veta konkret hur de kan bidra till en mer hållbar e-handel och vill få tydlig information från företagen om deras hållbarhetsarbete. På Bring arbetar de ständigt med sin gröna omställning och just hållbarhet är en viktig grundsten för deras tjänster.

Brings miljömål är att alla deras leveranser ska vara fossilfria redan år 2025 och de är redan på god väg. Detta gäller alla deras leveranser, oavsett om de ska hem till en privatperson, ett företag eller till ett ombud, om det är leverans i en storstad eller ute på landsbygden. Leveransen ska inte bara vara snabb men även så grön som möjligt.

  • 50% av alla Brings hemleveranser av tyngre gods och paket i Sverige är fossilfria.
  • De har fossilfria hemleveranser till 345 orter i Sverige.
  • Deras hemleveranser av paket i Stockholm city och närförort levereras utsläppsfritt med elbil.
  • Deras paketleveranser från terminalerna i Stockholm, Göteborg, Malmö och Linköping körs fossilfritt hem och till ombud.

Även om listan kan göras lång vill och kan vi inte luta oss tillbaka och nöja oss där. Vi kan och måste göra mer. En helt grön leveranskedja skapas först när vi är många som hjälps åt, avslutar Tobias.

Dagens nätkunder har stora förväntningar på sin leverans. De vill ha snabba, gröna leveranser till ett bra pris, och valmöjligheter för hur de kan motta sina paket. I tillägg vill de ha information längs hela vägen. Då blir Brings innovationskraft och förmåga att utveckla tjänster som ligger i linje med kundernas önskemål helt avgörande.

Vill du veta mer?

Kontakta Bring för att veta mer om deras flexibla och grönare leveranser.

Vill du veta mer om de krav och förväntningar som konsumenterna ställer på dagens leveranser? Ladda ner Brings konsumentundersökning Bring Research för att ta del av värdefull insikt och goda tips och råd.

Julerbjudande

40% rabatt

På årsmedlemskap