LinkedIn är världens största yrkesverksamma nätverk och 30% av alla internetanvändare i Sverige använder plattformen. LinkedIn är därför ett perfekt sätt att nå ut till yrkesverksamma personer för att generera leads, bygga varumärkeskännedom och driva trafik till webbplatsen.
Med LinkedIns kampanjhanterare så kan man skapa, mäta och optimera sina kampanjer på ett och samma ställe. När man skapar upp annonser för LinkedIn så kan du ställa in olika mål beroende vad som passar ditt företag bäst. Du kan välja allt från varumärkesmedvetenhet till konverterande kampanjer. LinkedIns algoritm kommer då att anpassa annonserna utifrån din målsättning för att få bästa möjliga utfall.
Annonsering på LinkedIn tillåter dig att anpassa målgruppen. Du kan segmentera målgruppen på olika attribut som exempelvis demografi, jobberfarenhet, titel, utbildning och mycket mer.
Effektivt för B2B
Allra bäst lämpar sig annonsering på LinkedIn för rekrytering eller B2B-marknadsföring (business to business). Du bör ställa dig själv frågan innan du börjar marknadsföra ditt företag på LinkedIn, “Är min tjänst, produkt eller erbjudande något en yrkesperson kan vara intresserad av?”.
Användare på LinkedIn är oftast inne för att nätverka, hitta nya karriärmöjligheter eller läsa om branschnyheter. Din tonalitet i annonsen bör därför anpassa sig till den målgruppen. När du annonserar på LinkedIn så finns det olika annonsformat, allt från karusellannonser (fler bilder/länkar i en annons) till stillbilder och video. Testa flera olika format på din målgrupp och se vilken som konverterar bäst.
Du kan även välja möjligheten till att ditt lead har alla sina uppgifter (dem just du vill ha) förifylld när man klickar på annonsen. Allt för att det ska vara en så lätt och friktionsfri process för din presumtiva kund att ta del av ditt erbjudande som t ex ett webinar eller white paper. En ovärderlig funktion i en tid då uppmärksamhetsspannet är kort och de skrollande sociala medie-konsumenterna har generellt en låg grad av att anstränga sig allt för mycket.
Värdefulla leads
Att annonsera på LinkedIn är generellt dyrare än på andra sociala nätverk som exempelvis Facebook. Men du ska ha med dig att här finns en kärnfull och kvalitativ målgrupp och du riktar dig mot t ex beslutsfattare. Riktvärdet man betalar är cirka 51 kronor per klick på LinkedIn. Detta värde kan skilja från annons till annons och beror på vilken målgrupp du riktar dig mot men även vilket material du använder. För företag som riktar sig mot andra företag så kan LinkedIn-annonsering vara lönsamt eftersom det är enklare att nå den målgruppen på LinkedIn än andra sociala medier. Innan du börjar annonsera på LinkedIn så ställ dig själv frågan hur mycket du är villig att betala per konvertering.
Koordinera dina annonser med det organiska innehållet
Är din annons av någon varumärkesstärkande karaktär så är det fördelaktigt att koordinera det innehållet även på andra kanaler likväl som att det behöver genomsyra företagets Linkedin-profils sida. Även om stort fokus läggs på att ta fram just det unika materialet till annonsplaceringen så är det att rekommendera att även ta fram ett innehåll som kommunicerar lite på samma ämne för publicering och spridning organiskt. I det långa loppet så är ju målet att bygga en relation och kännedom till företaget och då behöver det finnas texter, bilder och kanske videos på vad ni sysslar med. Glöm heller inte bort att LinkedIn är en stor och viktig plattform för arbetssökande så att väva in Employer Branding på sidan är en god idé.
Text: Daniel Burestad Carlsson är en av alla Vivas stjärnor på Sociala Medier. Som Social Media Manager ger Daniel våra kunder sin expertis om målgrupper, creatives och såklart även de större perspektivet i hur andra kanaler kan bidra till att marknadsföringen får effekt.