”E-handeln utgör nu 30% av vår totala omsättning, med målet att den siffran ska öka till 60% inom de närmaste tre åren,” berättar Jenny. Med den fysiska butiken som står för 40% och installationer som genererar de återstående 30%, ser Jenny en stark framtid för A-Ljus online.
A-Ljus, som länge varit viktig i det lokala samhället, insåg snabbt behovet av att anpassa sig till den digitala tidsåldern. ”Det handlar inte bara om att lansera en webbplats och vänta på att kunderna ska komma. E-handel kräver en annan typ av marknadsföring, något jag vid den tidpunkten visste mycket lite om,” säger Jenny.
Medan initiala försök med digital annonsering, inklusive kampanjer på Facebook, gav blandade resultat, ledde insikter snabbt Jenny mot betydelsen av SEO. ”Medan annonsering definitivt har sin plats, är SEO en stabil grund att bygga på,” förklarar Jenny.
Det som särskiljer A-Ljus från andra aktörer i e-handelslandskapet är deras 30 års erfarenhet inom sitt segment. Detta, kombinerat med en stark närvaro online, positionerar dem väl för framtida framgångar. Men som Jenny noterar, ”även om vi har kommit långt, har vi mycket arbete kvar”.
Läs mer på Brath.se