Black Friday är en av de mest krävande perioderna på året för de flesta inom detaljhandeln. Det spelar ingen roll om du säljer på nätet eller i en fysisk butik. Konsumenterna kommer att vara rejält köpsugna under denna tid, så det gäller att vara förberedd. Årets Black Friday äger rum den 25 november, så det är inte för sent att förbereda din butik för årets största handelsevenemang.
I den här artikeln presenteras intressanta fakta om Black Friday 2021 ur Nethansas perspektiv. Du kommer att kunna bilda dig en uppfattning om vad som kommer att sälja på Amazon under denna hektiska period 2022 och vilken inverkan det kan ha på företag som säljer på Amazon.
Dessa 7 statistiska exempel är baserade på våra kunders historiska data och de resultat som de uppnådde under Black Friday 2021. Vi jämförde den helgen med en genomsnittlig helg samma år.
Utnyttja vårt Black Friday 2022-erbjudande och spara upp till 50 % på våra tjänster! Erbjudandet gäller fram till och med slutet av Black Friday 2022.
1. Våra kunder tog emot 3 gånger fler beställningar under Black Friday 2021 än vad man gör i genomsnitt
År efter år får vi höra om en kraftig ökning i hur mycket konsumenter spenderar under perioden kring Black Friday. Data från våra kunder bekräftar att det inte är någon överdrift. Under förra årets evenemang rapporterade dessa över tre gånger högre beställningsvolym Du har utan tvekan inte råd att missa en sådan möjlighet för ditt företag. Därför är det värt att göra en extra insats i förväg för att få ut så mycket som möjligt av den.
2. Nethansa-plattformen genererade nästan 4 gånger högre extra vinst för kunderna under Black Friday-helgen 2021 än en genomsnittlig helg
Nethansa-plattformen har visat sig vara effektiv under årets mest krävande försäljningsperioder. Den är utrustad med ett avancerat inbyggt verktyg för prissättning. Först analyseras tusentals erbjudanden på marknaden och sedan fastställs ett konkurrenskraftigt pris för våra kunders annonser.
Under Black Friday-helgen 2021 genererade vår plattform fyra gånger mer vinst än under en genomsnittlig helg. Det ledde till betydligt högre intäkter för våra kunder än vad de hade planerat. Det är ett utomordentligt bra utfall med tanke på den enorma ökningen av efterfrågan under denna period.
3. Värdet på de beställningar som togs emot under Black Friday-helgen 2021 var 300 % högre än genomsnittet
I takt med att antalet Black Friday-beställningar sköt i höjden ökade värdet på de beställda varorna proportionellt. Det totala värdet av de beställningar som gjordes under Black Friday-helgen 2021 var 300 % högre än genomsnittet. Alla våra kunder som har förberett sig på den ökade efterfrågan har kunnat räkna hem vinsterna därefter.
4. Amazon.de var den mest lönsamma marknadsplatsen för våra kunder under Black Friday 2021
Konsumenter från flera europeiska länder kommer att inleda sin jakt efter produkter på Amazon. Nethansas kunddata visar att det är Amazons äldsta europeiska webbplatser, nämligen de tyska, brittiska och franska marknadsplatserna, som har de största intäkterna. Under Black Friday 2021 var Amazon.de den obestridliga ledaren för våra kunder när det kommer till försäljning.
5. Under Black Friday 2021 skickade våra kunder varor till 27 länder
Om du funderar på att sälja på Amazon måste du vara beredd på att leverera internationellt. Vissa marknadsplatser används inte bara av lokala köpare. När du till exempel säljer på Amazon.de måste du vara beredd att leverera till kunder i andra länder som Österrike, Schweiz och Nederländerna för att nämna några.
Black Friday 2021 var inte annorlunda i det avseendet. Våra kunder har hanterat beställningar från 27 länder! Förutom de länder där Amazon är verksamt finns bland annat Ungern, Litauen, Lettland, Estland, Danmark och Rumänien i listan över länder som det levererats till.
6. Våra kunder som säljer i FBA-modellen har upplevt en försäljningstillväxt på 500 %
Vi betonar ofta att om du arbetar med FBA ökar chansen att dina produkter listas i den eftertraktade köprutan. Under Black Friday 2021 hade våra kunder som använde den här modellen mycket att glädja sig åt. Deras försäljning ökade med mer än 500 procent jämfört med en genomsnittlig helg.
7. Kläder var den mest populära kategorin under Black Friday 2021
Vi arbetar med kunder som erbjuder produkter i olika kategorier på Amazon. De mest populära är vanligtvis skönhet, skor, sport, heminredning och kläder. Under Black Friday 2021 märkte vi en tydlig ökning av antalet säljare som erbjöd kläder. Det leder till att kläder hamnar överst på listan över de mest populära produkterna.