ANNONS

Temu och Shein pekas ut - branschjättarna varnar för konsekvenser: "Oacceptabelt"

Josefin Lundmark (Handels) och Martin Kits (Svensk Handel) Foto: Linkedin/Press/Istock
"En ordentlig ogärning".

De kinesiska e-handelsplattformarna Shein och Temu har på kort tid blivit oerhört populära bland svenska konsumenter. Men bakom den snabba framgången lurar en mörk sida som hotar både svenska företag och konsumenter.

Genom att bryta mot EU:s regler, för produktsäkerhet och social och miljömässig hållbarhet, springer dessa företag om konkurrensen samtidigt som de riskerar konsumenternas hälsa och säkerhet.

Nu varnar både fackförbundet Handels och arbetsgivarorganisationen Svensk Handel för konsekvenserna av denna utveckling.

ANNONS

Det är en viktig facklig fråga som vi bevakar både i Sverige och i Europa. Det finns flera aspekter som är ohållbara – det handlar om produktsäkerhet och social och miljömässig hållbarhet. Det är oacceptabelt att marknadsplattformar från tredje land får konkurrensfördelar när de inte följer de regler vi har kommit överens om i EU, säger Josefin Lundmark, internationell ombudsman på Handels, till Handelsnytt.

Den kinesiska e-handeln har fått ett starkt fäste på den svenska marknaden. Siffror från Transportföretagens paketindex visar en ökning av importerade paket med 46 procent under första kvartalet 2024.

Denna tillväxt drivs i hög grad av marknadsplatser som Shein och Temu, där hela 71 procent av svenska konsumenter uppger att de har handlat.

Om fler och fler handlar på dessa marknadsplatser så kommer seriösa arbetsgivare att lida av det. I slutändan riskerar det att leda till sämre villkor för Handels medlemmar, säger Josefin Lundmark.

Svensk Handel kommenterar:

De här aktörerna tillåts bryta mot regler som svenska handelsföretag måste följa. Det snedvrider konkurrensen samtidigt som konsumenterna riskerar att köpa produkter som är av dålig kvalitet eller i värsta fall direkt farliga, säger Martin Kits, chef för näringspolitik och opinionsbildning på Svensk Handel.

Martin Kits vittnar om att de fått många starka reaktioner från sina medlemsföretag.

Många är naturligtvis ilskna och förtvivlade. Det investeras många miljarder för att handeln i Sverige ska leva upp till höga krav på hållbarhet och konsumenträtt. Att andra aktörer samtidigt tillåts att strunta i de reglerna och därmed få konkurrensfördelar är naturligtvis frustrerande, säger han.

För att motverka den negativa utvecklingen krävs kraftfulla åtgärder från både myndigheter och politiker. Svensk Handel uppmanar regeringen att följa Danmarks exempel och vidta åtgärder för att begränsa de kinesiska e-handelsjättarnas verksamhet.

Shein och Temus framgångar har skapat en skev konkurrenssituation på den svenska e-handelsmarknaden. För att skydda svenska företag, konsumenter och miljön krävs det kraftfulla åtgärder för att säkerställa att alla företag som verkar på den europeiska marknaden följer samma regler.

Om myndigheter, regeringen och EU inte agerar kommer vi få en situation då seriösa aktörer tvingas slå igen. Då har vi gjort välfärden, konsumenterna och klimatet en ordentlig ogärning, säger Martin Kits.

Izabella Borowska
izabella@ehandel.se