Det är framför allt om stridsfrågan sänkta arbetsgivaravgifter som väcker ont blod. Svensk Handel tycker att den "lyste med sin frånvaro" i höstbudgeten och menar att att höga arbetskraftskostnader riskerar att sänka svenska handelsföretag då konsumtion, företagande och jobb kan komma att flytta utomlands.
Företag inom detaljhandeln betalar 28 miljarder mer i arbetsgivaravgifter jämfört med sina konkurrenter i OECD-länderna. Vår bransch är näringslivets största arbetsgivare, och vill fortsätta vara en central del av den svenska ekonomin. Vi är därför förvånande över att regeringen, som säger sig prioritera jobb och företagande, gång på gång negligerar det stora behovet av att sänka arbetsgivaravgifterna, säger Sofia Larsen.
Men hon ser ljust på satsningen som ska minska regelkrånglet i branschen. Något som också kan leda till lägre utgifter, om det faller väl ut.
Samtidigt har regeringen spänt bågen i fråga om regelförenklingar och undvikandet av överimplementering. Där har vi höga förväntningar på hur det kan minska krångel och kostnader för våra medlemsföretag.