Att sälja kostymskor under pandemin, med alla restriktioner, hörde nog till de bland de svåraste uppgifterna i e-handeln. Det fick inte minst Myrqvist känna på. Marknaden föll kraftigt
Det kändes som att vi hade prickat in en av de värsta produkterna att sälja under pandemin. Lite som att sälja vinterjackor under sommaren. Det fanns helt enkelt inte någon efterfrågan, säger Sebastian Örn, vd på Myrqvist, i ett pressmeddelande.
Bolaget anpassade sig snabbt till sin nya verklighet och laddade bland annat upp med vandringskängor och sandaler. Dessutom investerade man ytterligare i e-handeln - och det gav effekt.
Myrqvist ökade nämligen omsättningen från 11,4 till 19 miljoner kronor under det senaste räkenskapsåret. Dessutom minskades förlusten från minus 3,8 till minus 1 miljon.
Nu är målsättningen att öka försäljningen ytterligare, till 37 miljoner, inom innevarande verksamhetsår - nytt rekord om så blir fallet. Och kanske kan man växla upp lite extra med sitt senaste samarbete. Bolaget har tillsammans med biltillverkaren Audi tagit fram en "driving shoe" i mocka.
För Audi är kvalitet och design några av våra starkaste byggstenar och något som ska vara tydligt i varje ny Audi som lanseras. Nu lanserar vi ett samarbete tillsammans med Myrqvist utifrån våra gemensamma värderingar. En ”driving shoe” är givetvis den självklara modellen för den som uppskattar sann körglädje, säger Madeleine Kjessler, marknadschef på Audi.