För första gången sedan 2006 år så backade e-handeln i fjol, enligt Postnords senaste E-barometer. E-handeln omsatte totalt 136 miljarder kronor förra året i Sverige. Det är en minskning med 7 procent, jämfört med året innan.
Ökade omkostnader och en allmän lågkonjunktur utmanar nu företagen i konkurrensen om kunderna.
Måste ha en nära kundrelation
E-handeln med dagligvaror backade mest, -17 procent. Upphämtning av dagligvaror i butik var ned med 24 procent. Hemleveranser sjönk runt 10 procent.
Många e-handlare har aldrig varit med om en lågkonjunktur tidigare. I oroliga tider blir konsumenter försiktigare och mer kostnadsmedvetna. Det är tydligt att e-handelsföretagen behöver vara lyhörda och hålla en nära relation till sina kunder för att förstå och agera på deras behov, kommenterar Postnords vd Mathias Krümmel.
Bäst har det gått för apotekshandeln på nätet. De ökade istället med 19 procent. Apoteken har lyckats behålla många av de kunder som började att e-handla hos dem under pandemin. Även e-handeln inom kläder och skor ökade – och i detta fall med 2 procent.
Återvunnen hemelektronik allt hetare
En tredjedel av e-handelskunderna uppger att de nu handlar mer begagnat än tidigare av ekonomiska skäl – framför allt de yngre. Modebranschen har länge haft fokus på begagnat och nu ser vi även att trenden är stark inom hemelektronik, enligt rapporten.
De utmaningar branschen nu upplever innebär också möjligheter. Nya aktörer med nya affärsidéer och gamla aktörer med nya lösningar kommer sannolikt att leda till en intressant utveckling av e- handeln, kommenterar Mathias Krümmel.