Dropshippingaktören Droshi startades 2015, och sedan dess har det hänt en del hos företaget. I slutet av 2017 kom Motormännens e-handelschef Stefan Bensmo in i företaget som COO. Förra Ă¥ret rekryterade Droshi ocksĂ¥ bland andra Qliro Groups tidigare IT-chef, Daniel Thor, som CTO samt tog in den globala DHL-chefen, Martin Sigel, som investerare och ny medlem i styrelsen.Â
LĂ„S Ă„VEN: De ska hjälpa e-handlarna att droppa logistik-krĂ¥nglet
När Ehandel.se pratade med Droshi för nĂ¥got Ă¥r sedan, beskrev de sig som "Europas Alibaba - med en twist". Företagets affärsidĂ© grundar sig i att göra det enklare för bĂ¥de leverantörer och Ă¥terförsäljare genom dropshipping.
Dropshipping betyder att en Ă¥terförsäljare inte behöver ha nĂ¥got lager med varor, utan bara tar emot beställningar pĂ¥ sin sajt som direkt skickas vidare till leverantörerna. Leverantörerna skickar sedan produkterna till slutkunden.Â
Nu meddelar Droshi att de har fĂ¥tt en ny delägare, Klara Svensson, som är en av världens bästa kvinnliga boxare.Â
– Det känns superkul att Klara vill vara en del av vĂ¥r resa. FĂ¥ är sĂ¥ mĂ¥linriktade och drivna som idrottare pĂ¥ högsta nivĂ¥, säger Jonas Salminen, vd och grundare pĂ¥ Droshi, i ett pressmeddelande.Â
Klara menar att hon länge har velat ta ett kliv in i företagsvärlden, och med Droshi kändes det rätt.Â
– Jag tycker att Droshi är ett spännande bolag med en enorm potential. Jag har länge tänkt att jag ska börja göra lite investeringar och bygga upp en portfölj. DĂ¥ tyckte jag att det var lika bra att börja med Europas nästa Alibaba, säger Klara Svensson.
I samband med Klaras entrĂ© i bolaget väljer även Droshi att starta en insamlingskampaj hos FundedByMe, för att kunna fortsätta växa och jobba mot att integrera plattformen med nĂ¥gra av världens största e-handelsföretag. Förhoppningen är att kunna fĂ¥ in mellan 800 000 kronor och 5,3 miljoner kronor i en finansieringsrunda.Â
– Känns väldigt bra att utveckla Droshi vidare med nytt kapital. Top-Toy och vi var pĂ¥ väg att bygga ett stort samarbete med mĂ¥let att ta deras e-handel frĂ¥n 7 procent till 30 procent av den totala försäljningen med dropshipping, innan de gick i konkurs. Nu har vi flera andra stora samarbeten pĂ¥ gĂ¥ng och det visar pĂ¥ vĂ¥r mognad att arbeta med de största spelarna, säger Jonas Salminen och tillägger:
– Det är en del av vĂ¥r globala lansering och därmed ocksĂ¥ en viktig bit pĂ¥ väg mot tillväxt även internationellt. Denna investering är avsedd att skynda pĂ¥ den internationella satsningen och integration mot ytterligare plattformar.