Vinga of Sweden, som framför allt ägnat sig åt B2B-försäljning av heminredning och outdoorprodukter, har fått tänka om. Detta efter en rejäl försäljningsökning i sommar på hela 400 procent på sin retailsajt, som fram tills nyligen varit nästan lite bortglömd.
Det kan ha med coronan att göra att vi har sett en sån ökning i försäljningen. Många pysslar hemma och vi ser att heminredning och grill har gått väldigt bra. Vi har verkligen fått ett bra momentum och har nu bytt till Litiums plattform. Tidigare skötte vi retailsajten lite med vänsterhanden, men efter den här sommaren ser vi nu mer strategiskt på hur vi ska växa den, säger Niklas Larsson, verksamhetsutvecklare på Vinga of Sweden, till Ehandel
Det är med andra ord spännande tider som väntar för Vinga när man nu ska bredda affären från att ha varit ett mer renodlad B2B-företag till att också satsa mer på försäljningen mot konsument.
Vi har ju jobbat mest inom B2B egentligen och startade upp retailsajten 2017 när vi såg att det fanns behov för kompletteringsköp. Men vi la inte ner så mycket energi på den, men nu har vi fått en jättestor efterfrågan även ner mot Tyskland och kör på Litiums plattform på både B2B, vår gåvokortssajt och retailsajten, säger Niklas Larsson.
Pandemin satte lite stopp för expanderingen ner mot Europa, men nu har vi fått upp ett momentum igen. Vi har satsat jättemycket på retailbiten och är inne på slutspurten för att få ihop logistiken, sen är vi "game" på vår tysklandslansering, när möjligheten finns igen, och att släppa en ny tryckfunktion på sajten.
"Satsar mer strategiskt"
Med den nya tryckfunktionen kommer man att låta konsumenterna välja gravyr på utvalda varor, något som visat sig vara mycket populärt.
Vi köpte in en egen lasermaskin på test och nu har vi graverat över 100 000 produkter på bara tio månader. Det har varit mycket populärt. Folk vill hellre göra personliga gåvor än att bara ge något generiskt.
Varför har ni fått en efterfrågan från just Tyskland, tror du?
Vi satsar mycket på den skandinaviska designen och även stenhårt på hållbarhet, det är mycket populärt just nu. Vi har ett eget kontor i Kina, där vi kör all kvalitetskontroll från grunden. Vi vill få in en cirkulär ekonomi och ett cirkulärt produktflöde. Vi tar fram grundprodukten och kollar så att rätt material används, med mera. Vi märker när vi är där nere med vår B2B att det uppskattas att vi verkligen är på plats och har ett hållbarhetstänk.
Vad blir nästa steg för retailsajten?
Tidigare har det varit lite så att vi får se var den landar. Men nu har den börjat få upp en ganska bra omsättning och vi satsar mer strategiskt på den. Men vi har i dagsläget inte några specifika procentuella tillväxtmål.