ANNONS

Började i källaren - nu slår de 7 miljoner: "Vi är glada"

Peter Lundgren, grundare
Bild: T-Post

Tredubblat intäkterna och ökat vinsten.

ANNONS

Nyheter i t-shirtsformat. Det är affärsidén bakom modemagasinet T-Post som säger sig vara världens första bärbara tidning. Magasinet, grundat av Umeåbon Peter Lundgren, har nu fler än 2700 prenumeranter i 89 länder som varje månad får ett nytt nummer tryckt på t-shirtar.

Det lite annorlunda nyhetskonceptet verkar helt klart uppskattat. Under det brutna verksamhetsåret 2020/21 lyckades T-Post tredubbla sin omsättning till 7,3 miljoner kronor.

En siffra som ökade marginellt till 7,4 miljoner under perioden 2021/22. Bolagets senaste redovisade räkenskapsår. Däremot så ökade vinsten med 65 procent till 391 000 kronor.

Vi är glada att notera att vi fortsatt vår väg framåt både i tillväxt och lönsamhet vilket gör att styrelsen ser positivt på framtiden, både på kort och lång sikt, skriver man i årsredovisningen för 2022.

Prenumeranterna stannar längre

En av orsakerna till att lönsamheten pekar åt rätt håll är att T-Post tidigare flyttat produktionen från Portugal till Indien. Något som halverade produktionskostnaderna av tröjorna. Under förra året bytte man även distributör från indiska posten till Shiprocket.

Något som inte bara inneburit extra klirr i kassan. Det har även gjort leveranserna mer pålitliga och gjort det möjligt att följa dem från start till mål.

Detta har skapat en trygghet hos prenumeranterna. Även om en tröja blir försenad vet de vart den är. Det har i sin tur lett till förre avhopp och att prenumeranter stannar kvar längre hos oss, står det att läsa i årsredovisningen.

Jimmy Andersson
jimmy@ehandel.se