Sök
Stäng denna sökruta.
ANNONS

Booztgrundaren ska göra maten billigare - i e-handeln

Nils Lund
nils@ehandel.se

Dela artikeln:

"Bidrar till en hälsosam konkurrens".

ANNONS

Är den digitala marknadsplatsen framtiden för daglivaruhandeln? Det tror i alla fall Lars Munch Johansen, som var med och grundade Boozt. Tillsammans med Samuel Turrettini har han lanserat CBS Invest - en plattform som för samman leverantörer med konsumenter via e-handelssajter.

Här kommer användarna, både leverantörer och konsumenter, att betala en abonnemangsavgift. På så sätt flyttar man inkomstkällan från produktmarginaler till en förutsägbar intäktsström, vilket i sin tur ska leda till attraktiva priser.

Svenska och nordiska livsmedelskedjor har begränsat utrymme, bristande intresse för nya produkter och kräver ofta stora ekonomiska investeringar från leverantörer. Detta skapar en utmaning för alla leverantörer, inklusive de små. Genom att erbjuda en plattform där leverantörer, oavsett storlek, kan nå nya kunder, bidrar vi till en hälsosam konkurrens och möjliggör lägre priser till förmån för konsumenter – utan ytterligare kostnader för leverantörerna, säger Lars Munch Johansen, vd och medgrundare, i ett uttalande.

Marknadsplatsen är baserad på AI och blockchain, något som möjliggör gränsöverskridande handel från marknader med lägre prisnivåer.

Vi har en unik affärsmodell där endast en liten del av våra intäkter kommer från marginaler på sålda produkter – majoriteten kommer i stället från abonnemangsintäkter från leverantörer och konsumenter. Detta är lika disruptivt som Netflix-fallet där hela videouthyrningsindustrin skiftade över en natt. I vår bransch låter vi konsumenter betala en liten abonnemangsavgift varje månad och få obegränsad tillgång till vårt ständigt växande sortiment av för närvarande 82.000 produkter, säger Lars Munch Johansen.

Bolaget är baserat i Malmö och har sitt logistikcenter i Flensburg i Tyskland. Totalt driver man i dag 28 e-handelssajter i Sverige, Danmark, Norge, Finland, Storbritannien och Tyskland. Försäljningsprognosen säger 100 miljoner kronor under 2023 och lönsamhet ska uppnås senast det fjärde kvartalet.

Låga fasta kostnader och en smart digital plattform är nyckeln i denna bransch. Vi fokuserar uteslutande på att sälja dagligvaror till europeiska hushåll och har centraliserat vår verksamhet och vårt lager i Tyskland för att hålla kostnaderna låga. Vårt mål är att ansluta de 294 000 europeiska leverantörerna till de europeiska hushållen. Vi har för närvarande ett starkt fokus på Norden, säger Samuel Turrettini, medgrundare av CBS Invest.

Dela artikeln: