Den senaste tiden har rapporterna från Boozt.com duggat tätt. Är det inte ett nytt lager eller ett nytt kontor så handlar det om miljardomsättning som dessutom har ökat rejält sedan året innan. Vi träffade Boozts Tobias Sjölin, project director, och Jonny Johansson, data och integrationschef, för ett samtal om vad modejätten har på gång härnäst.
- Vi ökar jättemycket. 2015 hade vi en omsättning på en miljard, och då hade vi en omsättningsökning på 60-70 procent. Och det är ingenting som vi ser minskar till 2016. Men e-handel är väldigt ombytligt så allt kan ändra sig i ett svep. Men vi har fått upp en bra fart i det hela, säger Tobias Sjölin.
Enligt nya siffror från Boozt.com satsar företaget på att omsätta drygt 1,5 miljarder under 2016. Och företaget går nu med lönsamhet för första gången sedan starten 2009.
Fick vänta ut Zalandos annonsering
Men med bland annat många aktörer och en hög andel returer, brukar klädförsäljning på nätet ses som en bransch med tuff konkurrens. Det är dock inte något som direkt bekymrar Boozt.com.
- Våra svenska konkurrenter har inte ökat lika mycket som vi har så där har vi nog en fördel. Sen är det ju Zalando som kör stenhårt, säger Tobias Sjölin.
Han berättar att när Zalando gick in på den svenska marknaden för 2-3 år sedan hade den tyska e-handelsjätten en så pass enorm marknadsföringsbudget att den sög upp all Google Adwords som fanns inom den marknaden.
- Så där fick vi dra ner på det hela till de hade använt upp alla pengar och sen köra igång igen.
Sedan dess har Boozt satsat en del på offlinereklam i till exempel radio och TV för att nå ut till konsumenterna.
Finns det plats för alla klädaktörer på nätet som ni ser det?
- Det kommer att konsolideras. Vi tror att det kommer att finnas tre stora aktörer framöver. Sen kommer det förmodligen att finnas nischade små aktörer som kan leva och må jättebra i det. Men vi hoppas ju på att bli en av de tre stora, det är målet, att man handlar alla sina kläder på de här tre. Och då är säkert Zalando en av dem, och sen vet man aldrig med till exempel Amazon eller Asos, hur det kommer att se ut där.
"Tagit i lite i överkant" med lageryta
I veckan fick vi en skymt av Boozts nya kontor, som ska öppna i Hyllie i Malmö, och nyligen stod det också klart att e-handlaren har skrivit på ett 15-årigt avtal för 43 500 kvadratmeter lageryta i Ängelholm.
- Jag tror att det kommer att fungera jättebra. Man gör ett långsiktigt strategiskt beslut, att man vill ligga kvar i Ängelholm och att man satsar på det här nya lagret. Självklart har man tagit i lite i överkant för att se till att det finns kapacitet över för att växa. Vi tittar självklart också på optimeringar och automatiserade lösningar. Så det är ett stort och spännande projekt, säger Jonny Johansson.
Men hur vet ni var ni är om 15 år? Det är ju en lång tid inte minst inom e-handelsbranschen.
- Det är det ingen som vet. Men vi går ofta in i långa samarbeten med våra leverantörer för vi är fantastiskt nöjda med dem. Vi har ju olika distributörer och betallösningar och så där vi har långa avtal för att det fungerar så bra. Och Ängelholm som plats för distribution har vi varit jättenöjda med. Så vi ser inget behov av att flytta därifrån. Det här är en jättesatsning som kommer att göras, men som vi tror väldigt mycket på. Och 15 år är en lång tid, men det är då vi ska vara där, på topp tre, säger Tobias Sjölin.
Förutom kampen mot Zalando är planen nu att Boozt "ska jaga ikapp" Nelly, som Tobias Sjölin uttrycker det. Och frågan är om inte Boozt för närvarande kan ha vind i segeln, eftersom Nelly i veckan meddelade att företaget varslar en del av sin personalstyrka.
Hur går det med era planer på att börsnoteras?
- Vårt fokus är mest på att driva verksamheten. Så det är ett parallellspår. Det finns med i planerna men det kommer att ta ett tag att göra det eftersom många processer ska på plats först.
Ger leverantörerna direktinsyn
Den närmsta tiden ska Boozt bland annat införa nya logistikprocesser, som kommer att innebära att kunderna kan få snabbare leveranser. Och det är även en hel del annat på gång.
- En annan stor grej är att vi precis har utökat vårt sortiment med nya kategorier. Vi har ökat upp vår sport- och active wear-sektion och vi har gått in starkt på solglasögon. Säsongen kommer ju snart. Det finns också andra segment vi tittar på som inte är live ännu, berättar Jonny Johansson.
Dessutom ska företaget lansera ett verktyg där leverantörer ska kunna logga in för att till exempel se hur det går med försäljningen.
- Det är för att knyta dem närmre till oss. Det är inte bara kunderna, utan även våra leverantörer som vi beställer mycket från, som ska kunna ha det bra. Så det är många flöden vi kontrollerar samtidigt, avslutar Tobias Sjölin.