Under förra året tog den Malmöbaserade modebutiken Boozt.com in 55 miljoner kronor i extra kapital. Pengar som bland annat skulle användas för att anställa i takt med att omsättningen ökade och för att bredda sortimentet.
Något man också gjort, bland annat har Boozt breddat med en golfavdelning i nätbutiken och man har även satsat på service och kundupplevelse genom att erbjuda sina kunder fler alternativ. Både när det gäller betalning och leverans.
Detta har lett till att man växt ur kostymen och nu har man blivit tvungna att utöka sitt lager med en andra våning som har full fokus på varje del av lagerkedjan.
– En av anledningarna till varför vi valde detta lager är möjligheten att utöka utrymmet, som vi växer. Den andra våningen har gett oss fantastiska möjligheter att expandera med fler artiklar och fler märken. Effektivitet i hur vi arbetar och hur vi använder detta utrymme är nyckeln i denna process, säger Logistics & Distribution Manager Veronica Sundström.
Fler i lagret
Men Boozt.com är inte den enda nätbutiken att dra nytta av det nya lagret. E-handelsföretaget BZT Fashion driver även de officiella nätbutikerna för Day Birger et Mikkelsen och ECCO. Två butiker som också delvis stått för tillväxten och behovet av mer utrymme.
Boozt jobbar ständigt med att förbättra lagerflödet med plockning och packning, nya processer och skannrar gör det hela mer effektivt. En annan process som Boozt lagt extra fokus på är returerna.
– Att lämna tillbaka en vara bör vara bekymmersfritt och det är därför vi ständigt arbetar med att göra processen mer effektiv på alla nivåer, från IT till kundservice till lagerhanteringen. När en vara har återvänt till oss behandlar vi den genast. Från vår sida har processen blivit mer effektiv och vi arbetar kontinuerligt med att göra det bättre för kunden, säger Veronica.
Idel röda siffror
Boozt har också valt att bygga en egen fotostudio. En del nätbutiker outsourcar hela den processen, andra använder märkets produktbilder. Boozt har dock valt att ha en egen fotostudio på lagret eftersom det innebär kortaste möjliga ledtiden från att få in produkten till lagret, till att ha den uppe på nätshoppen.
– Vi är väldigt stolta över vår fotostudio och dess enorma kapacitet. Beroende på säsong, så har vi cirka 200 000 produkter som passerar igenom vårt lager per månad och stil, och varje färg, måste fotograferas, säger Veronica Sundström.
I dag har Boozt över 200 varumärken för damer, herrar och barn i sin nätbutik och man levererar till hela Europa, men det kostar att ligga på topp. Sedan starten 2009 har man trots en rask tillväxttakt visat upp idel röda siffror.
Att de satsat på tillväxt före vinst under den här perioden är det nog få som tvivlat på. Men med tanke på de investeringar som gjorts i företaget de senaste åren verkar det finns det gott om folk som tror på dem, och kanske börjar de pengarna snart att ge avkastning.
Källa: Press