Det fjärde och viktiga kvartalet fick en ansträngd inledning hos e-handlaren Boozt. Sedan tog dock julhandeln fart och till slut kunde företaget konstatera att december 2918 bjöd på en tillväxt på 51 procent och 90 000 nya kunder.
Det innebar i sin tur att Boozts omsättning för helåret också tog ett rejält skutt uppåt. I dag redovisar e-handlaren sina siffror för 2018 och rapporterar en koncerntillväxt på 38,1 procent. Det innebär att omsättningen kom upp i 2,78 miljarder kronor, vilket kan jämföras med att samma post hamnade på strax över 2 miljarder 2017.
"Förlust i segmentet Övrigt"
Resultatet kom samtidigt upp i 42,6 miljarder kronor, vilket är ett ordentligt lyft från förra årets resultat på minus 12,6 miljoner kronor.
- Under 2018 utvecklades Boozt.com och Booztlet.com enligt plan med stark tillväxt och förbättrad rörelsemarginal. Koncernens resultat försämrades emellertid av en betydande förlust i segmentet Övrigt, eftersom öppnandet av den nya fysiska butiken blev dyrare än förväntat. 2019 blir ännu ett spännande år i Boozts korta historia. Detaljhandeln genomgår stora strukturella förändringar. Sådana ombytliga förhållanden kräver en stark affärsmodell som kan tåla detta och växa sig starkare. Vi anser att vi är i den positionen och går in i 2019 i bättre form än någonsin, säger Boozts vd Hermann Haraldsson i ett pressmeddelande.
Väntas öka med 27 procent i år
Under det här året räknar Boozt med fortsatt stark tillväxt, samt ökad ytterligare förbättringar på lönsamhetsfronten.
- Vårt outtröttliga fokus på att förbättra kundupplevelsen är vad som leder till den höga kundnöjdheten och får kunderna att komma tillbaka. Under 2019 förväntas tillväxten överstiga 27% med en förbättrad justerad rörelsemarginal jämfört med 2018. Detta då skalfördelar förväntas förbättra lönsamheten samtidigt som det möjliggör fortsatta investeringar i nya kunder.