Årets mest omtalade shoppingdag närmar sig, och trots en ihållande optimism och förväntan från kunder och företag finns det en växande diskussion om att intresset för Black Friday börjar mattas av.
Ekonomiska faktorer som stigande inflation och ökade levnadskostnader gör att många konsumenter är mer försiktiga med sina utgifter. Dessutom har den utbredda kritiken mot konsumtionshets och miljöpåverkan lett till att allt fler väljer att bojkotta evenemanget.
Men inte Boozt. Den svenska e-handelsjätten har länge laddat inför perioden, och företaget är nu redo.
Black Friday är fortfarande den största handelsdagen på året, och vi upplever inte att det har varit någon märkbar förändring i konsumenternas intresse de senaste åren, säger företaget till Ehandel och tillägger:
Vi står mycket starkt på marknaden, och vi kommer att möta kunderna med ett attraktivt urval av varor inom alla produktkategorier. Vi är redo.
Med Black Friday på horisonten har Boozt redan inlett sin kampanj. I linje med tidigare år förlänger företaget årets rea-period för att erbjuda kunderna en längre tidsram.
Våra Black Friday-kampanjer är igång. Boozt kommer att ha en liknande insats som tidigare år, där Black Friday i allt högre grad har övergått till Black Weeks.
Black Friday har alltså förvandlats till Black Weeks, och kort därefter kommer fler prisfester som julhandeln och mellandagarna. Men att erbjuda omfattande rabatter under en så lång period är en balansgång för många e-handlare.
Att sänka priserna kraftigt under en längre tid kan pressa marginalerna och göra det utmanande att upprätthålla lönsamheten. Trots detta menar Boozt att de har lyckats optimera sina processer för att kunna erbjuda attraktiva priser utan att kompromissa med sin egen ekonomi.
E-handeln står starkt i kampen om kunderna under årets sista månader. Särskilt de större e-handlarna har en mer konkurrenskraftig kostnadsstruktur, vilket kommer att bidra till en lönsam tillväxt trots betydande rabatter.