Sök
Stäng denna sökruta.
ANNONS

Boozt syr ihop ett starkt Q2: – vinsten klättrar: "300 000 nya kunder"

Herman Haraldsson (Fotograf: Boozt/Pressbild)
Även snittordervärdet ökar.
David Gustavsson
david@ehandel.se

Dela artikeln:

E-handelsvaruhuset och modeplattformen Boozt är här med sin Q2-rapport för 2024.

Nyckeltal för Q2 2024:

Nettoomsättning: 1,8 mdr (1,6)
Ebit-resultat: 79 mkr (66)
Bruttovinstmarginal (%): 41,9 (42,3)

ANNONS

Ebit-resultatet ökade med andra ord med hela 20 procent, medan omsättningen var upp med 11 procent.

När det blev bättre väder i regionen förbättrades andra kvartalets tillväxt, och återigen är jag glad att se att vi fortfarande attraherar många nya kunder trots ett dämpad köpmönster. Under kvartalet handlade nästan 300 000 nya kunder på vår hemsida, kommenterar koncern-vd:n och medgrundaren Hermann Haraldsson.

"På god väg"

Vidare beskriver han lönsamheten som fortsatt stabil, men att den minskade, jämfört med i fjol.

Ändå tror jag att vi är på god väg att uppnå vårt mål om att ha en justerad rörelsemarginal på 10 procent om fem år.

Boozts tillväxt ökade med 10 procent, medan Booztlet växte med 13 procent. Tillväxten eldades också på av ett ökat genomsnittligt ordervärde på båda plattformarna – med plus 3 procent på Boozt.com till 915 kronor (890). Och med plus 5 procent på Booztlet.com till 919 kronor (872).

Det förbättrade genomsnittliga ordervärdet främjades av att fler kunder handlade ur mer än en kategori (multikategoriköpare), vilket ytterligare bekräftar styrkan i Boozts strategi för det nordiska varuhuset. Antalet multikategoriköpare under de senaste tolv månaderna ökade med över 100 000, eller 9 procent, jämfört med samma period förgående år, kommenterar vd:n.

Dela artikeln: