En stark avslutning på året gjorde Boozt till vinnare igen, visar modehandlarens siffror. Man omsatte just över miljarden under det fjärde kvartalet, en ökning från 893 miljoner året innan. Dessutom lyfte resultatet från 69 miljoner kronor för Q4 2018 till 105 miljoner kronor 2019 .
Vi gjorde ett enastående avslut på året med ett justerat rörelseresultat som ökade med 76 procent i det fjärde kvartalet, drivet både av verksamhetsförbättringar och en stark bruttomarginal, kommenterar Herman Haraldsson, vd på Boozt, resultatet.
Även för helåret var det mycket uppåt för Boozt. Den totala försäljningen ökade med 23 procent till 3,4 miljarder kronor. Rörelseresultatet landade på 92 miljoner kronor, en klar ökning från 68 miljoner året innan. Införandet av ”fair use”, där tusentals seriereturnerare stängdes av, verkar inte heller ha dragit ned siffrorna nämnvärt.
Det genomsnittliga ordervärdet var rekordhögt, drivet av färre returer till följd av införandet av vår "fair use" policy i november, då omkring 9 000 kunder blockerades, huvudsakligen på grund av ett onormalt returbeteende. Införandet hade en mindre negativ påverkan på nettoomsättningstillväxten och en tillfällig inverkan på vår net promoter score. Totalt sett har det varit väldigt positivt för bolaget och vi är stolta över att vidta åtgärder i riktning mot en mer ansvarsfull bransch, säger Herman Haraldsson.
LÄS ÄVEN: Boozt har ”pausat” 9000 kunder: ”Tar upp alltför många resurser”
En annan bidragande framgångsfaktor var outlet-butiken, Bootztlet.com, som såg en dramatisk försäljningsökning under årets sista kvartal.
Booztlet.com ökade ytterligare gentemot föregående kvartal, med en tillväxt på 199 procent under det fjärde kvartalet, vilket understryker vår nordiska online-outlets enorma potential.