ANNONS

Boozt slänger ut kunder som returnerar: "Känner mig straffad"

Peter G. Jørgensen, försäljnings- och marknadschef på Boozt

"Returnerar 298 artiklar av 300".

ANNONS

Boozt har nyligen infört en ny returklausul som redan har upprört en del kunder. Den nya policyn kallas för "Fair Use" och innebär att modehandlaren bannlyser kunder som, enligt företaget, returnerar för mycket.

Den danska tidningen BT har haft kontakt med en av Boozts bannlysta kunder, Maria Lauridsen. Fram tills för några dagar sedan har allt varit bra, men i tisdags var hon inte längre välkommen hos modeföretaget.

Tack för din beställning. Vi beklagar att vi måste meddela att vi, med hänvisning till våra "Fair Use"-regler, har beslutat att annulera din beställning. Vi har inte tagit emot din betalning. Om du har frågor efter att ha läst vår "Fair Use"-policy är du välkommen att kontakta vår kundservice via mejl så återkommer vi till dig, stod det i ett mejl från Boozt som Maria fick efter att ha lagt en beställning på sajten.

Maria hörde av sig till företagets kundtjänst och bad om en förklaring, då hon var säker på att måste vara ett missförstånd, men fick bara ett nedlåtande svar. Maria menar dessutom att hon aldrig blivit informerad om de nya reglerna och dess konsekvenser, trots att hon prenumererar på alla Boozts nyhetsbrev och får e-post från företaget varje dag.

Jag är bara en vanlig konsument som handlar på Boozt, provar det jag beställt hemma och sedan returnerar det som inte passar, förklarar Maria Lauridsen och fortsätter:

Nu säger Boozt att de inte vill ha med mig att göra längre eftersom jag har skickat tillbaka för många artiklar. Men samtidigt kan de inte säga exakt hur många "för många artiklar" är, eller förklara varför jag har blivit utslängd. Jag är orolig över deras sätt att behandla mig som kund. Jag har varit en lojal kund, har följt reglerna, berömt dem och gett bra recensioner men blir nu bannlyst. Det är bara en affär så det kanske inte är så allvarligt, men jag känner mig straffad utan att ens förstå vad jag har gjort för fel.

Maria Lauridsen är en av många som fått en tydligt "nej" från Boozt när de velat handla. På Trustpilot har det börjat trilla in enstjärniga recensioner från arga kunder som också har blivit bannlysta från webbshoppen.

Jag har köpt och behållt varor för över 6.400 danska kronor under de senaste 18 månaderna, men ändå blivit förbjuden att handla mer på Boozt. Detta på grund av deras policy för "Fair Use". Och ja, jag har också returnerat varor, för det är precis vad de säger att du kan. "Köp, prova hemma och returnera om det inte passar eller om du bara inte gillar det". Jag har agerat exakt enligt deras regler, så det är bara Boozt själv som inte använder "Fair-use". Lyckligtvis finns det många andra webbplatser där jag hellre vill spendera mina pengar i framtiden, skriver en person på Trustpilot.

Det hade varit trevligt att få ett e-postmeddelande tidigare, så jag kunde få chansen till att ändra mitt konsumtionsmönster, även om jag nu är långt ifrån att returnera i den utsträckning ni säger att man ska göra för att bannlysas på grund av "oetisk användning". Jag beställer cirka 4 till 5 gånger om året, inte två gånger i veckan, kommenterar en annan person.

På sin sajt, under "Försäljnings- och leveransvillkor" skriver Boozt:

Vi har uppdaterat våra returvillkor med en “Fair Use”-klausul. Klausulen har införts för att hållbarhet är viktigt för oss, både med hänsyn till miljö och till att skapa en hållbar verksamhet där vi kan erbjuda våra kunder bästa möjliga shoppingupplevelse och kundservice. Det är grundläggande för Boozt att kunna erbjuda våra kunder 30 dagars gratis retur, men vi tar samtidigt ansvar för att värna om miljön och minska vår miljöpåverkan där det är möjligt.

"Fair use"-klausulen kommer att hjälpa oss att ha en dialog med kunder som upprepade gånger lägger ovanligt stora beställningar och returnerar nästan alla varor eller returnerar flera gånger, samt i de fall vi misstänker att en vara returneras efter användning. Mer konkret betyder det att vi i vissa fall kan tvingas inaktivera ett kundkonto och eventuellt andra relaterade konton.

Majoriteten av våra kunder handlar ansvarsfullt och returnerar endast varor när det är nödvändigt. Vi har full förståelse för att en vara kan ha en annan storlek/passform än väntat och att man därför väljer att returnera. Därför kommer den nya “Fair Use”-klausulen med 99 procents säkerhet inte påverka dig.

Peter G. Jørgensen, försäljnings- och marknadschef på Boozt, förklarar att den nya policyn infördes efter att företaget, under en längre tid, upplevde att cirka 0,5 procent av Boozts kunder har ett oetiskt förhållande till företagets returtjänster.

För att ge ett exempel, om någon lägger 300 beställningar och returnerar 298 av dem handlar det inte längre om att "testa och se om klänningen passar", säger Peter G. Jørgensen och tillägger:

Utan att avslöja exakta siffror, skulle jag säga att det handlar om att köpa kläder på ett normalt sätt. Det vi försöker skärma av oss från är långt ifrån normal konsumtion, du som vanlig konsument borde inte påverkas alls.

LÄS ÄVEN: Efter ”sociala medier”-larmet – nu blir det svårare att returnera

Bootz är inte den första modehandlaren som nu har tagit i med hårdhandskarna. Tidigare i år tröttnade Asos på den växande returandelen och började kartlägga kundernas returbeteende för att blockera de kunder som kan misstänkas utnyttja systemet.

Missa inte vår uppföljning: Boozt har ”pausat” 9000 kunder: ”Tar upp alltför många resurser”

Izabella Borowska
izabella@ehandel.se

Julerbjudande

40% rabatt

På årsmedlemskap