ANNONS

Boozt pausar Klarna för hemligt kassatest - bygger egen betaltjänst

"Kommer att utvärdera".

ANNONS

När den nya kassalagen för e-handel lanserades i somras var regeringen tydlig. Kreditbetalningarna skulle få en mer undanskymd plats, vilket förhoppningsvis skulle leda till en minskad skuldsättning i samhället.

Åtta månader senare står det klart att insatserna inte direkt verkar ha haft önskad effekt. Tvärtom finns det siffror som tyder på att fakturabetalningarna ökat sedan den nya lagen infördes. Lagen ska utvärderas senare det här året men i går kunde vi avslöja att Konsumentverket redan nu har gått ut och önskat en skärpning av reglerna. Detta sedan skulderna hos kronofogden, som kan kopplas till e-handelsbetalningar, ökat markant under det senaste åren.

LÄS ÄVEN: Vill se ännu hårdare kassalag för e-handeln: "Inte rimligt"

Det finns dock inget som tyder på att e-handeln backat från att erbjuda fakturalösningar. Tvärtom tittas det just nu på nya lösningar för att erbjuda betalning efter leveransen. Vi kan till exempel avslöja att Boozt arbetar för fullt med att ta fram en ny betaltjänst, som går under namnet Booztpay. Den testas just nu i systerbutiken Booztlet. I Boozts ordinarie e-handel erbjuds fortfarande betalning med Klarna.

Vi har testat vår egenutvecklade Booztpay-lösning på Booztlet under de senaste månaderna och därför har vi inte Klarna aktivt på Booztlet just nu, säger Anders Enevoldsen, kommunikationschef på Boozt, till Ehandel.

Kan det bli aktuellt att införa Booztpay på Boozt också?

Tills vidare är det ett test. Och vi kommer att utvärdera det i förhållande till andra möjliga lösningar.

Booztpay finns både som 30 dagars-faktura, som kostar kunden 29 kronor att använda, och i form av delbetalning, som marknadsförs med "Ingen avgift". Betalningarna kan göras bland annat med hjälp av Swish.

Kan du berätta lite mer om Booztpay?

Just nu kan jag inte säga så mycket mer, säger Anders Enevoldsen.

Booztpay har tagits fram av Boozt i samarbete med betalleverantören Avarda.

Vårt mål är att handlaren ska få kontrollen över kundresan och kunna skräddarsy och optimera den utifrån sina egna kunders behov. Vi har integrerat köp- och betalningsresan i Booztlets egna miljöer, vilket skapar en smidigare kundresa och marknadsföringsmöjligheter. Vi är såklart glada och stolta över att en av Nordens ledande handlare valt att testa vår lösning, säger Mikael Johansson, Managing Director på Avarda, till Ehandel.

Johanna Allhorn
johanna@ehandel.se