ANNONS

Boozt omsatte en halv miljard andra kvartalet

Boozt omsatte en halv miljard andra kvartalet
Hermann Haraldsson med kollegor under börsintroduktionen
Nasdaq

Modehandlarens första halvår är nu svart på vitt.

ANNONS

En tillväxt på 39 procent är det som den snabbväxande modehandlaren Boozt kan uppvisa för andra kvartalet i år. Totalt landade omsättningen på strax över 496 miljoner kronor med ett rörelseresultat på minus 83 miljoner kronor. Det negativa resultatet hänförs dock bland annat till kostnader relaterade till börsintroduktionen som tog plats den 31 maj i år. Det justerade rörelseresultatet blir istället plus 11 miljoner kronor.

"Den mest spännande tiden"

Tittar vi på första halvåret 2017 så är tillväxten ännu starkare med en ökning nära 49 procent jämfört med samma period i fjol. Under de två första kvartalen så omsatte modebutiken över 917 miljoner kronor. Boozt meddelar att de nu har 916 000 aktiva kunder vilket ska vara en ökning med nära 32 procent.

- Det första halvåret har varit den mest spännande tiden i vårt unga företags historia. Vi började året med att flytta nästan 2 miljoner produkter samt vår fotostudio från vårt gamla lager till vårt nya automatiserade hanteringscenter i Ängelholm, säger Hermann Haraldsson, VD på Boozt.

"Lanseringen av vår fysiska kosmetikbutik"

Lagerflytten lyfts fram som en stor händelse under det första halvåret i år och även det faktum att nätbutiken breddat med att nu även erbjuda skönhetsprodukter och kosmetik. Boozt har i samband med den nya kategorin också öppnat en fysisk butik, som vi skrivit om tidigare.

- Den sista större händelsen under perioden var lanseringen av vår fysiska kosmetikbutik Beauty by Boozt i Roskilde, Danmark, i slutet av mars, följt av lanseringen av skönhets- och kosmetikkategorin på Boozt.com i början av juni, konstaterar Haraldsson i dagens pressmeddelande.

"Många extraordinära händelser"

Överlag präglas dock dagens rapport av att Boozt är nöjda med att ha lyckats bibehålla sitt momentum under en period av flera stora händelser för företaget.

- Även om kvartalet kännetecknades av många extraordinära händelser har vi lyckats att bibehålla vår drivkraft. Vår nettoomsättning uppgick till 496,1 miljoner kronor, motsvarande en tillväxt om 39,0%. Detta kvartal var det första utan någon försäljning av ECCO som monobrand, vilket påverkar segmentet Övrigt negativt.

Julius Gunnilstam
julius@ehandel.se