En hel del luft och på vissa håll även extra plastemballage. Det var vad som mötte oss när vi på Ehandel testhandlade från 17 olika e-handelsföretag inför artikeln som publicerades i helgen som gick.
LÄS ÄVEN: Snabba leveranser och luft i paket - 17 e-handlare granskade
Artikeln omfattade bland annat inköp från totalt fem modeföretag, och som vi redan har berättat utmärkte sig Zalando med att vara den enda som skickade med extra emballage i form av luftkuddar.
LÄS ÄVEN: Fraktade jeans med luft och extra emballage - nu förklarar Zalando
I beställningarna från Zalando, Boozt och NA-KD låg de beställda varorna - ett par jeans och ett skärp - packade i individuella plastförpackningar. Hos Lindex och MQ Market hade däremot primärförpackningarna uteslutits, även om den senare hade slagit in varorna i silkespapper och dessutom stack ut med att välja en onödigt stor påse.
"Viktig för att hålla produkten i nyskick"
Boozt medger att det finns möjligheter att dra ner på mängden plast.
Vår utmaning är att vi får varan levererad i den förpackningen direkt från varumärket. Lindex, som du nämner, har direkt kontroll över produktion och supply chain och kan därför i hög grad själv styra den delen, säger Ronni Funch Olsen, kommunikationschef på Boozt, till Ehandel.
Enligt honom får Boozt dock ett större inflytande i hur leverantörerna arbetar i takt med att företaget växer.
I samband med de kommande inköpen för vår- och sommarsäsongen 2022, kommer vi att ha en kommunikation med alla varumärken och diskutera möjligheterna att minska mängden material till förpackningarna. Ett sätt är att titta på hur företag som lyckats minska sitt användande av olika material har gjort. Det kan till exempel vara att vika en tröja en extra gång eller liknande.
NA-KD menar, precis som Zalando, att primärförpackningarna behövs för att skydda produkterna.
Gällande de extra plastförpackningarna så kommer textilier och accessoarer som standard i någon form av primärförpackning från fabrik för att skydda artiklarna för damm, fukt och lukt vid transport och lagring. Primärförpackningen är även viktig för att hålla produkten i nyskick vid hanteringen på lager där en lagerarbetare i snitt tar på en produkt 7-11 gånger för de olika arbetsmoment som utförs: inleverans, kontroll, etikettering, lägga på hylla, plocka, förflytta, packa etc. I fallet Lindex har man troligen valt att ta bort plasten på sitt lager vid den slutliga packstationen när varorna läggs ner i shippingbagen. Det har vi inte valt att göra, säger Sanja Tegeltija, PR-chef på NA-KD.
"Noggranna utvärderingar"
Även om flera av företagen alltså anser att varorna behöver extra skydd har som sagt Lindex gjort en annan bedömning. Företaget bjöd dessutom på den förpackning som innehöll minst luft, av de modeföretag vi beställde från.
Det var roligt att höra att vi hade den mest effektiva förpackningen utan onödig plast. Vi jobbar kontinuerligt för att optimera våra förpackningar och minska plastkonsumtionen och miljöbelastningen i alla våra led. Vi har valt att i vår produktion endast packa ömtåliga plagg som exempelvis vita blusar och ljusa bh:ar som vi anser behöver ett extra lager skydd med innerpåsar. Övriga plagg, som i det här fallet jeans och skärp, har vi efter noggranna utvärderingar bedömt att innerplastförpackningen inte behövs. Vill dessutom tillägga att våra påsar är gjorda av hundra procent återvunnen plast och designade för att lättare kunna återvinnas, säger Kristina Hermansson, kommunikationschef på Lindex.
Lindex leverans tog dock längst tid på sig att komma fram. Beställningen gjordes en måndagseftermiddag och först tisdagen veckan efter fanns paketet att hämta ut hos ombudet.
Då ledtiden är betydligt längre än vår normala leveranstid inträffade det förmodligen i samband med att vi hade ett större kampanjerbjudande och extra hög belastning. Vår ledtid brukar vara 0-1 arbetsdag plus transporttiden.
LÄS ÄVEN: Jättens besked efter Ehandels pakettest - "ska investera stora belopp"