ANNONS

Boozt lägger ner Klarna i Norden - egna betaltjänsten blir permanent

Anders Enevoldsen på Boozt berättar om nya fakturatjänsten Booztpay

Ska knyta kunderna närmare.

ANNONS

Nyligen kunde vi avslöja att Boozt hade pausat samarbetet med Klarna i sin outletbutik Booztlet. Istället testade man en egenutvecklad fakturalösning med namnet Booztpay. Tanken var att testa det nya upplägget i ett par månader för att sedan “utvärdera det i förhållande till andra möjliga lösningar”.

LÄS ÄVEN: Boozt pausar Klarna för hemligt kassatest - bygger egen betaltjänst

Då, för en dryg månad sedan, var Boozt fortfarande reserverade med att delge några detaljer. Nu är dock testet avslutat och e-handelsjätten meddelar att Booztpay blir en permanent lösning inte bara hos Booztlet utan även på Boozts huvudsida.

Ja, vi har även börjat använda Booztpay på Boozt.com efter en lyckad utveckling på Booztlet.com, säger Anders Enevoldsen, kommunikationschef på Boozt, till Ehandel.

Enligt Boozt är tanken med det nya upplägget att ge företaget “ännu bättre kontroll över kundresan” med fördelar som exempelvis ökad lojalitet. I ett pressmeddelande om det nya samarbetet heter det att målet med Booztpay är att knyta kunderna närmare Boozt för att på så sätt öka lojaliteten och mängden återkommande köp.

Innebär detta att ni avslutar samarbetet med Klarna?

Vi använder fortfarande Klarna utanför Norden och har ingenting att anmärka på deras produkt. Vi har bara haft möjligheten att utveckla en skräddarsydd betallösning som passar våra behov, precis som alla våra egenutvecklade techlösningar gör.

Bakom Booztpay står betalaktören Avarda, som utvecklat tjänsten tillsammans med Boozt. Mikael Johansson, vd på Avarda, berättar att Booztpay utvecklats under testets gång.

Vi har haft piloten med Booztlet i 6 månader och på grund av det lyckade resultatet blir det en lösning för båda butikerna framöver. Vi har gemensamt under piloten utvecklat framför allt efterköpsflödet för att det ska passa Boozt och deras kunder, säger han.

Hur menar du att ni har utvecklat efterköpsflödet? Vad var det som behövdes där?

Avardas efterköp bygger på att handlaren behåller kontrollen över köpresan samt ger möjlighet att återstarta en ny kundresa. I Boozts fall har vi också byggt in flödet i Boozts miljö vilket möjliggör för dem att kommunicera med sina kunder i alla led.

Johanna Allhorn
johanna@ehandel.se

Julerbjudande

40% rabatt

På årsmedlemskap