Modehandlaren Boozt rapporterar idag sina siffror för årets fjärde kvartal. Omsättningen steg rejält och landade på 1,4 miljarder kronor med ett rörelseresultat på 102 miljoner kronor (EBIT).
Tillväxten var stark under hela det fjärde kvartalet med 40 procent tillväxt i lokal valuta, och lönsamheten var hög med en justerad rörelsemarginal om 10 procent. Under kvartalet lockade vi rekordmånga nya kunder till våra två nätbutiker Boozt.com och Booztlet.com, kommenterar företagets vd Hermann Haraldsson rapporten.
Det ska dock inte ha varit ett helt smärtfritt kvartal.
Tillväxten var stark under hela kvartalet där höjdpunkten var en mycket framgångsrik Black Friday-vecka. Lagrets säljfrekvens var hög, vilket ledde till att lagersammansättningen mot slutet av kvartalet inte var optimal. Vi hade inte tillräckligt med varor i lager och ett ökat antal kampanjvaror kompenserade endast delvis för detta, säger Haraldsson.
När Boozt summerar hela 2020 så står det klart att man uppnådde en total omsättning på 4,3 miljarder kronor, vilket kan jämföras med 3,4 miljarder under 2019. Rörelseresultatet för 2020 steg samtidigt, från 92 miljoner 2019, till över 182 miljoner kronor (EBIT).
Nu siktar man på ännu ett rekordår under 2021.
Nettoomsättningstillväxten för helåret var 27 procent och vår målsättning är att fortsätta hålla uppe det höga tempot när vi går in i 2021, då vi förväntar oss en nettoomsättningstillväxt i intervallet 20-25 procent, säger Hermann Haraldsson.
Vi är i en gynnsam position och vår verksamhet växer sig starkare för varje dag då vi fortsätter att ta tillvara på alla kort- och långsiktiga möjligheter vi möter.