Nu har sidan plockats ner.
Boozt har anklagats för att marknadsföra sina produkter med påhittade rekommendationer från influencers. Under "(namn)s bästa val" listade företaget produkter, som enligt Boozt skulle vara tips och rekommendationer från profilen eller influencern ifråga. Detta var inget influencern var medveten om, eftersom Boozt själva valt ut produkterna.
Enligt källor till Resumé ska Boozt ha ställt flera generella frågor till utvalda influencers gällande deras skönhetsrutiner inför vintern. Flera av dem har i samband med detta inte uppgett någon specifik produkt. Trots detta har alltså Boozt på sin sajt visat upp produkter som profilen rekommenderar.
Endast en av produkterna som rekommenderades var en jag faktiskt hade tipsat om själv. De andra har valts ut av någon annan. Jag har inte funderat på om jag vill kontakta dem eller inte, men jag känner mig inte bekväm med att de får det att se ut som att jag rekommenderar produkter som jag inte ens använder, skriver en av profilerna till Resumé.
Samtidigt har Resumé varit i kontakt med influencers som säger att de faktiskt rekommenderat särskilda produkter och som därför inte kan stämma in i kritiken.
Det är ett beklagligt mänskligt misstag. När vi fick kännedom om problemet vidtog vi korrigerande åtgärder i öppen dialog med berörda parter. Vi har ett starkt engagemang för etiska och transparenta samarbeten och i det här fallet brast vi i våra standarder. Det återspeglar inte vår allmänna inställning till att jobba med influencers, skriver Boozt i ett mail till Resumé.
På sajten har bland annat skönhetsprofilerna Nataša Gavric och Asrin Dewari synts till. Boozt har i veckan valt att plocka ner den kritiserade sidan.