Det nordiska varuhuset Boozt fortsätter ta lönsamma marknadsandelar. Med ett stabilt resultat för oktober i ryggen, och november som levererat över plan, förväntar sig varuhuset att nettomsättningstillväxten och lönsamheten hamnar i den övre delen av prognosen för 2022.
Vi upplevde ett starkare tryck under november än förväntat och genomförde framgångsrikt våra kampanjer, speciellt under Black Friday-veckan som slog försäljningsrekord. Vi välkomnade ungefär 100 000 nya kunder och upplevde att våra existerande kunder fortsatt var lojala samtidigt som de ökade sitt handlande markant.
Boozt nya utbyggnad av deras automatiseringslösning, på hanteringscentret, uppges ha hanterat volymtopparna på ett imponerande sätt.
Vi slog ett nytt rekord i antalet hanterade orders per timme, cirka 15 000, då det var som högst tryck, skriver företaget i ett pressmeddelande.
"Högre än föregående år"
Den underliggande utvecklingen av våra långsiktiga nyckeltal med ett högt genomsnittligt ordervärde var stark då våra kunder fortsätter upptäcka fler av våra kategorier och lägger fler varor i varukorgen. Lagerpositionen är stark och genomförsäljningen av höst/vinterkollektionen 2022 är högre än föregående år, meddelar bolaget.
Boozt förväntar en nettomsättningstillväxt på 10 till 15 procent, för helåret 2022, och en justerad rörelsemarginal till någonstans mellan 235-285 miljoner kronor.