E-handel har blivit det nya normala, även inom mathandeln. Det senaste året har 34 procent av svenskarna ökat sina livsmedelsinköp online. Och nio av tio ska fortsätta handla lika mycket eller mer mat på nätet i framtiden. Fyra av tio uppger till exempel att de handlar all sin julmat på nätet i år.
Det visar en ny europeisk Paypal-undersökning som bland annat omfattar 1 000 svenskar.
Svenskarnas vanor har snabbt digitaliserats under pandemin och fördelarna med att sköta matshoppingen vi nätet överväger tydligt nackdelarna för de flesta av oss. Samtidigt blir både servicen och onlineutbudet fort bättre och det kommer snart att bli det vanligaste sättet att handla, kommenterar Jonas Breding, chef för norra Europa på PayPal.
Vill inte dela knappsats
Fyra av tio tror sig inte vilja trängas i butiker i framtiden – och nästan lika många, 37 procent, uppger att de inte längre vill använda samma knappsats som andra kunder, för att ange sin kod när de betalar.
Att handla i butik kommer förmodligen, i allt större utsträckning, att bli något trevligt som man gör för att man väljer det, inte för att man behöver. Vilket i sin tur innebär att butikerna blir mer nischade och inbjudande att besöka, säger Jonas Breding.
Bra infrastruktur
Studien pekar dock på att digitala hemleveransbeställningar fortfarande främst är ett storstadsfenomen. 53 procent uppger att de inte e-handlar mat i brist på tjänster där de bor.
Vi har en av de bästa digitala infrastrukturerna i världen och det finns stor potential att minska utsläppen genom att göra det enklare att få hemleveranser även på landsbygden. Många förlitar sig helt på bilen för att handla mat och gör flera butiksbesök i veckan. Om man i stället kan lösa det med en gemensam leverans, som kör på el eller andra förnybara drivmedel, så kan vi definitivt minska utsläppen som uppstår i samband med matinköp, kommenterar Jonas Breding.
I övrigt är oro för dåligt utbud och kvalitet den vanligaste orsaken till att man inte e-handlar mat. Sju av tio anger det som orsak till att avstå, medan 67 procent uppger att de inte köper mat på nätet för att leveranskostnaderna är för höga.