Bonnierförlagen, som är en del av Bonnier Books och i sin tur en del av jätten Bonnier, rapporterar nu sin försäljning för fjolåret. Företaget jobbar, som namnet antyder, med utgivning och försäljning av böcker i Sverige. Detta via återförsäljare men även direkt till konsumenter via bokklubbar.
Bonnierförlagen AB ökade sin omsättning med nära 9 procent, till 1,25 miljarder kronor under 2017. Bolagets rörelseresultat dubblas samtidigt till nära 120 miljoner. Det intressanta är dock hur företaget ser på marknaden, som förstås är i stor förändring med både en växande näthandel och en digitalisering av själva böckerna.
"Starkare utveckling för e-böcker"
Bonnierförlagen räknar till exempel med att en fjärdedel av intäkterna i år, från sålda böcker, kommer att komma från digitala format, som ljud- eller e-böcker.
- Den starka försäljningen av digitala ljudfiler kommer fortsätta om än med lägre tillväxttal, som vi sett under 2017. Vidare tror vi på en starkare utveckling för e-böcker än tidigare, drivet av prenumerationstjänsternas större fokus. Bedömningen för 2018 är att de digitala formaten kommer att stå för cirka 25 procent av bokförsäljningsintäkterna, skriver Bonnierförlagen.
E-handeln minskar impulsköpen
Förlagsjätten konstaterar samtidigt att e-handeln förstås kommer att fortsätta öka under 2018, något som sägs vara dåligt för impulsköpen.
- Under 2018 ser vi en fortsatt tillväxt för lnternetbokhandeln. Det är svårare att sia om utvecklingen för den fysiska bokhandeln och dagligvaruhandeln vars försäljning fortsätter att minska. Den kraftigt ökande e-handeln i detaljhandeln innebär att kundtillströmningen till fysiska butiker avtar varvid både förutbestämda inköp och impulsköp blir färre, skriver företaget.
Trots att digitaliseringen skakar om både försäljningskanalerna och bokformaten så ser Bonnerförlagen positivt på framtiden.
- Under 2018 väntas flera storsäljare och ett, från förlagshåll, mer aktivt lanseringsarbete att generera ett fortsatt stort intresse för boken - oavsett format och konsumtionsform. Därför förväntar vi oss en fortsatt ökning i den totala bokkonsumtionen, skriver företaget.
En annan utveckling som dock inte direkt tillskrivs digitaliseringen är att bredden i branschen ökar. De tio mest sålda verken under 2017 ska ha stått för endast 13,5 procent av den totala försäljningen, vilket sägs vara den lägsta andelen på nio år.