ANNONS

Bolt är redo att utmana jätten - nu går startskottet på storsatsningen

Jonas Sköld, Sverigechef på Bolt Market

"Helt assimilerats i samhället".

ANNONS

Daglivaruhandeln hade länge inte samma utveckling i e-handeln som många andra branscher. Men på senare år har vi sett en explosion av aktörer som ger sig in på dagligvarumarknaden online. Bolag som Foodora, Kavall, Vembla, Ding dong och Picsmart har brutit ny mark och uppenbarligen gjort en framtidskalkyl som säger att här finns det stora möjligheter.

Samma kalkyl har även Bolt gjort. Det europeiska taxibolaget som också levererar hem restaurangmat via appen Bolt Food. Och nu har man öppnat sin första egna darkstore för dagligvaror, Bolt Market. Den första i vad som ska bli en större satsning som rullas ut i år.

Ni är tvåa på bollen som Foodora redan satt i rullning, hur ska ni kunna ta upp kampen i den konkurrensen?

Foodora har gjort ett jättebra jobb med att lansera en bra produkt och att skapa en medvetenhet om att man som konsument kan handla dagligvaror på det här sättet. Men liksom vi var tvåa bollen med taxi, när man jämför med Uber, så ser vi också att Foodora har skapat en stor marknad. Den kan vi bygga vidare på och utveckla med våra smarta, tekniska lösningar och ett varumärke som folk känner igen. Det handlar inte om att ta upp kampen mot Foodora, utan det kommer att finnas plats för båda att vara med och utveckla den här marknaden som kommer att växa, säger Jonas Sköld, Sverigechef på Bolt Market, till Ehandel.

"Möttes också av skepsis"

I dag utgör visserligen marknaden för dagligvaror med blixtsnabba hemleveranser en mycket liten del av dagligvarubranschen online. Men den är under tillväxt. Och Sverige ligger efter här jämfört med andra länder, där det här sättet att konsumera mat redan är väletablerat. Vi var förstås nyfikna på hur stor Bolt tror att den här delen av branschen kommer att vara inom fem år i Sverige, men det fick vi inte veta. Däremot fick vi svaret på frågan vad som talar för att den slår igenom även här.

Det är enkelheten utifrån kundperspektivet, det hjälper människor i vardagen. När man började med hemleveranser av matvaror redan dagen efter beställning möttes det också av skepsis. Men i dag har det blivit helt assimilerat i samhället. Ingen tycker att det är konstigt längre att köpa hem köttfärs eller kyckling från ett Mathem eller Mat.se. Och vår tjänst handlar inte om att ersätta veckohandlingar, utan vardagshandlingar. Det är det vi är ute efter. För en barnfamilj som storhandlar för 2 800 kronor i veckan lämpar sig inte vår tjänst särskilt väl.

Vad är det långsiktiga målet?

Det långsiktiga målet är att vi vill kunna serva Sveriges urbana befolkning med matvaror. Vi kommer att fokusera på storstäder under 2022 och främst ha en god täckning i Stockholm - med flertalet butiker som täcker innerstaden och närförorter. Men vi siktar även på att öppna i både Malmö och Göteborg.

Någon exakt prognos för hur många darkstores som kommer att öppna under året får vi inte. Däremot får vi veta hur Bolt ska ta sin egen del av kakan och sticka ut i konkurrensen.

Vi kommer att sikta på att leverera inom 15 minuter och ha ett sortiment av "everyday essentials". Vi kommer att ha en bred produktvariation, men en smalare produktbredd. Vi kanske har fyra sorters tandkräm, där en Icabutik har 60. Vi vill också satsa på ett lokalanpassart sortiment, som kan se lite olika ut beroende på var den ligger. En butik i Solna kommer därför inte att bära samma sortiment som en butik på Södermalm.

I ett område med mycket studentbostäder kan också prisbilden vara en annan än till exempel hjärtat av Östermalm.

Rullar ut i tio länder

Bolt Market kommer också helt och hållet att vara fokuserad på dagligvaror med ett basutbud av nödvändiga artiklar som toalettpapper och den tidigare nämnda tandkrämen, utöver de lokalanpassade produkterna. Det blir alltså inte en plats för att plocka in e-handelsprylar som kunderna kan klicka hem med maten.

Samtidigt har man åtagit sig att minska svinnet genom att skänka mat till "Hela Människan", som tar emot utgående matvaror och fördelar vidare till behövande.

Hur viktigt är hållbarhetsperspektivet när man lanserar en sån här tjänst?

Det är jätteviktigt. Kunderna eftersträvar en aktör som som minskar på klimatavtrycket. Vi inventerar också våra butiker och har samma livsmedelskrav som vilken butik som helst. Sen är det viktigt att poängtera att det här inte handlar om utgången mat, utan mat som är på väg att gå ut.

Även om vi nu enbart tittat på satsningen i Sverige, så är det så att den här satsningen sträcker sig långt utanför vårt avlånga land. Bolt rullar nämligen ut tjänsten väldigt brett.

Det är en satsning vi gör parallellt i tio länder. En av våra konkurrensfördelar är att vi kan utveckla en produkt som fungerar i flera länder.

LÄS ÄVEN: Foodora får konkurrens – här öppnar utmanaren första butiken

Nils Lund
nils@ehandel.se

Julerbjudande

40% rabatt

På årsmedlemskap