Så går det för influencerns olika bolag.
Ida Wargs influencerbolag backar. Den senaste årsredovisningen visar på ett tapp i omsättningen med nästan 2 miljoner kronor, då den landade på strax under 9 miljoner. Även rörelseresultatet är lägre än föregående år. Enligt årsredovisningen för räkenskapsåret, som har sin brytning i månadsskiftet mellan mars och april, landade rörelseresultatet på knappt 7 miljoner kronor, jämfört med ett rörelseresultat på 9,1 miljoner föregående år.
Men att siffrorna backar verkar inte påverka bolaget något nämnvärt, då influencern trots allt kan plocka ut en utdelning på 4,3 miljoner kronor, enligt det senaste bokslutet.
Utmaningar för skönhetsbolaget
Ida Warg är majoritetsägare i skönhetsbolaget Ida Warg Beauty, ett bolag som från början fokuserade på produkter inom kategorin brun utan sol. Sedan starten har företaget utvecklats och fortsatt bredda sitt produktutbud inom hårvård och hudvård, och har numera bland andra H&M och Lyko bland sina återförsäljare.
Under räkenskapsåret april 2022 till mars 2023 fortsatte företaget sin tillväxt. Intäkterna ökade från 106,2 miljoner kronor till 136 miljoner kronor, medan resultatet minskade från 19,2 miljoner kronor till 17,2 miljoner kronor, enligt Breakit.
En bidragande orsak till vår framgång är att vi ser en fin tillväxt inom flera produktkategorier och att vi fortsatt bredda oss”, skriver Cecilia Prudencia Bergman, vd på Ida Warg Beauty, i ett mejl till Breakit.
Samtidigt har det rådande världsläget gjort att influencerns skönhetsbolag stött på utmaningar och motgångar, utmaningar som man tror kommer att hålla i sig under år 2024.
Vi har påverkats av råvaru- och komponentbrist, vilket gör att vi riskerar förseningar på vissa produkter. Det har även inneburit att vi fått höja priset på flera färdiga produkter och risken är att detta kommer fortsätta under 2024, skriver Cecilia Maria Prudencia Bergman.