Sök
Stäng denna sökruta.
ANNONS

Bokusgruppens vd: "E-handeln ska växa med 10 procent om året"

Bokus Maria Edsman
Maria Edsman är vd för Bokusgruppen
Bokusgruppen/Pressbild/Skärmdump
David Gustavsson
david@ehandel.se

Dela artikeln:

Efter succé-rapporten blir det nu ännu mer fokus på e-handeln.

ANNONS

Bokusgruppens bokslut är här. Bokslutet omfattar dotterföretagen Bokus och Akademibokhandeln. Och det blev en stark leverans – trots restriktionerna. Omsättningen ökade förra året med 5,1 procent till drygt 1,86 miljarder kronor. Ebita-resultatet växte samtidigt med drygt 63 till 108,5 miljoner kronor.

LÄS ÄVEN: Toppar bok-slutet med vinstfest: ”Mycket stark resultatförbättring”

För Ehandel berättar nu vd:n Maria Edsman om de fina siffrorna:

Vi har ett starkt kundfokus och utvecklar hela tiden vårt erbjudande för att möta kundernas nya och ökande förväntningar, och det ger resultat. Vi lägger ner mycket fokus på att inspirera till nya läsupplevelser både i butik och online. Våra kunder är lojala med oss över tid. Vi har också stort fokus på läsfrämjande insatser som en del av vår hållbarhetsstrategi, något vi tror att många tycker är viktigt och värdesätter, säger hon.

Hur ser konkurrensen ut från Adlibris idag?

Adlibris är vår största konkurrent vad gäller e-handeln. Men vi är den enda aktören på marknaden som erbjuder böcker i alla format och kanaler. Vårt erbjudande innefattar både fysiska och digitala böcker, som kunderna kan handla i butik eller online. Vi har både abonnemangstjänsten Bokus Play och styckvisförsäljning av böcker, säger Maria Edsman.

Under 2022 ligger fokus på att fortsätta göra det man gör riktigt bra, tillägger hon. Men det handlar också om att avsevärt öka investeringarna för att driva ytterligare tillväxt.

Vi har flera års starka resultat i ryggen och kommer nu satsa på ännu mer tillväxt i våra onlinekanaler. Vi sätter i denna fas extra fokus på Bokus Online, med Bokus e-handel och den digitala abonnemangstjänsten Bokus Play. Vi satsar på att vidareutveckla vår konsument-logistik tillsammans med en ny partner och vi ökar marknadsföringen för att ytterligare stärka våra varumärken, säger Maria Edsman som dock inte vill avslöja vilken partner det rör sig om.

Vad ser ni för utmaningar med e-handeln?

Våra online-kanaler hade under 2021 en tillväxt på 7,3 procent, vilket innebär att vi närmar oss vårt finansiella mål på 10 procent genomsnittlig årlig tillväxt i online-kanalerna. Nu ökar vi som sagt våra investeringar för att möta kundernas nya och ökande förväntningar.

Man förbereder också för en större uppgradering av sin e-handelsplattform – för att snabbare kontinuerligt kunna utveckla sitt kunderbjudande genom hela kundresan, konstaterar vd:n.

Vad har ni för mål för 2030?

Våra finansiella mål är satta på medellångsikt, tre till fem år. Butikerna ska utvecklas i takt med ekonomin, onlinekanalerna ska växa med i snitt 10 procent per år – och vår EBITA-marginal ska ligga på 6 procent.

Dela artikeln: