ANNONS

Bokus om den starka vändningen online: “Vår styrka”

Maria Edsman, vd

Ny e-handelsplattform på gång.

ANNONS

I morse stod det klart att e-handlaren Bokus tillsammans med systerbutiken Akademibokhandeln hade haft en fenomenal avslutning på året, och båda varumärkena gick varma online. Där Bokus speciellt stod ut då de vände en negativ utveckling till en positiv med en e-handelstillväxt på nära 9 procent.

Breddat sortimentet

Ehandel tog kontakt med företagets vd Maria Edsman för att få veta lite mer om just e-handeln inom Bokus-koncernen.

Vad ligger bakom online-comebacken inom gruppen?

Vi har konsekvent jobbat för att bli bättre på Bokus och det har gett effekt. Vi har haft en höst med väldigt bra ordning på våra leveranser och har därför kunnat vara ännu mer framåtlutade i våra kampanjer. Vi adderade också övrigt sortiment till Bokus - spel, pussel och anteckning - vilket också bidragit till ökad försäljning, säger Maria Edsman till Ehandel.

Bokus.com har efter pandemin sett en tillbakagång i försäljningen men denna trend ska nu alltså ha vänt. E-handelsomsättningen för det fjärde kvartalet steg till 205 miljoner kronor, jämfört med 188 miljoner i fjol. Rörelseresultatet (ebita) gick samtidigt från 4,9 till 21,4 miljoner kronor.

"Kunden kan välja kanal"

Akademibokhandelns nätbutik har inte varit drabbad på samma sätt och den tog ännu större kliv framåt under fjärde kvartalet.

Akademibokhandeln Online, som bildar omnikanalerbjudande tillsammans med Akademibokhandelns butiker, har haft en stark utveckling under året. Det visar på styrkan i Akademibokhandelns varumärke där kunden kan välja kanal efter aktuellt behov och situation, säger Maria Edsman och fortsätter:

Vi har alltså ett brett erbjudande och finns i alla kanaler och bokformat, vilket också är vår styrka. Det gör att vi når en stor del av befolkningen och kan möta kundernas skiftande behov på ett optimalt sätt.

Omsättningen för Akademibokhandelns e-handel steg från 26,9 till 33,6 miljoner kronor under Q4. Och rörelseresultatet hoppade från 1,5 till 5,6 miljoner kronor.

"Mitt i en digital transformation"

Maria Edsman avslöjar samtidigt att man nu håller på att utveckla online-affärerna ytterligare. Både när det kommer till tekniken och logistiken.

Vi är mitt inne i en digital transformation och går nu in i utveckling och implementering av en ny e-handelsplattform, vilken kommer ge oss ännu bättre förutsättningar. Vi fokuserar också på att ytterligare utveckla vår e-handelslogistik.

Tror ni att den positiva online-utvecklingen kommer att fortsätta 2024?

Vi vill inte spekulera i framtida utveckling men vi har goda grundförutsättningar för att kunna fortsätta leverera, säger Maria Edsman.

Julius Gunnilstam
julius@ehandel.se